פורום בכירי המשק הצטרף אתמול לנגיד בנק ישראל בקריאה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ לאשר בהקדם תקציב המדינה המתווה את סדרי העדיפויות ושימנע זינוק בגירעון. ובמה עסוק שר האוצר? בתקציב? בגירעון? במצב המשק? ממש לא.

שר האוצר מצא השבוע פנאי כדי לחסל חשבונות עם המערכת הבנקאית. בנאומו בכנסת איים השר להכפיל את המס על הבנקים ב־2025 כי ההתנהלות שלהם חזירית. הוא הדגיש שהוא היחיד שהטיל מיסוי בהיקף 2.5 מיליארד שקל על המערכת הבנקאית. עילת הזעם הקדוש של שר האוצר היא שחלק מהם ביטלו את הריבית שהם משלמים על יתרות העובר ושב, כשהריבית על האוברדרפט ממשיכה להיות גבוהה.

"בידיים שלהם": עד כמה ישראל תלויה בענקי ההיי טק המקומיים?
סמכויות בנק ישראל יצומצמו? החוק לפיקוח על סגירת סניפי בנקים אושר בכנסת

לגופו של עניין: שר האוצר נטפל למערכת העסקית היחידה הפועלת כמו שצריך וטוב שכך. הבנקאות היא ספק האשראי הגדול ואחת ממשלמות המסים הגדולים במשק המאפשרים לסמוטריץ’ לבזבז את הכסף על כספים קואליציוניים. בזכותה המשק צומח והיא נהנית ממוניטין בינלאומי. אוי ואבוי אם מישהו במערכת הפיננסית העולמית יפקפק בחוסנה. וחוץ מזה, כשהוא מטיל מס של 2.5 מיליארד שקל על הבנקים, ממי נגבה הכסף?

הרי המערכת הבנקאית הגדולה (לאומי והפועלים) נשלטת על ידי הציבור. כשיש רווחים, מחלקים דיווידנדים וכולנו נהנים מכך. כשהאוצר בוזז מהבנקים 2.5 מיליארד שקל לחור פיננסי שחור, זה בא על חשבוננו. צריך להודות לאל שהבנקאות ניצלה מתחום אחריותו הישירה של סמוטריץ’. האם באמת הדאגה לריבית היא העומדת לנגד עיניו, עד כדי קביעה “שההתנהלות חזירית”?

נראה שמעבר לדאגה לציבור יש נושאים אחרים שמטרידים את השר. השבוע הניחה ח”כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית הצעת חוק שלפיה ייאסר על בנקים לחסום חשבונות של לקוחות שהוטלו עליהם סנקציות בינלאומיות. לפי ח”כ הר מלך, הכללתו של לקוח ברשימת סנקציות של מדינה זרה, לא תאפשר לבנק לחסום אוטומטית את פעילותו הבנקאית.

לימור סון הר מלך (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
לימור סון הר מלך (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

עצם העלאת הצעת חוק הזויה כזאת עלולה לפגוע בדירוג האשראי של המשק. חבורת עוצמה יהודית דואגת בעצם רק לגורלם הפיננסי של מתנחלים שהפרו לטענת גורמים בארה”ב חוקים בינלאומיים. אם חלילה תתקבל ההצעה, הבנקאות ישראלית תהפוך בעיני העולם למוקצה והבנקאים בישראל עלולים לסבול מסנקציות קשות שבראשן ניתוק ממערכת הסוויפט, שהיא מערכת הסליקה הבנקאית הבינלאומית. במקרה זה הר מלך וחבריה בעוצמה יהודית יוכלו לדבר אל הקיר ולא אל הכספומט.

אבל לסמוטריץ’ יש בעיה נוספת עם הבנקאים, וליתר דיוק עם בנק לאומי. השבוע הוא צייץ על תמיכתו בינון מגל וטען שהשעייתו מהרדיו מהווה פגיעה במה שהוא מכנה “חופש העיתונות”. לדבריו, “חרם של בנק לאומי על ערוץ 14 זאת בושה”. הנה יצא המרצע מהשק. שר האוצר רק צריך להגיד כל בוקר תודה לבנקאות הישראלית המצילה את המשק ואותו מפני עצמו.