"אגיד לך מה יושב לי על הלב. ב־21 באוקטובר מטולה פונתה על פי פקודה של מערכת הביטחון, ואבא שלי, בן 90, אולץ לעזוב ויצא משם על שתי רגליים ובראש זקוף. ביחס לגילו הוא היה אדם בריא, אך נפטר משברון לב. בהלוויה שנערכה בחיפזון לא היה אפילו מניין", מספר יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, תושב מטולה.

אמיתי מכהן גם כיו"ר התאחדות האיכרים וכיו"ר אגודת מים בגליל. כאל"ם במיל' גויס בתחילת המלחמה לחטיבה הצפונית. את השיחה עמו קיימתי בביקור משותף שערכנו במטולה. "ביקשתי מהחקלאים להמשיך להשקות את השטחים בהר ובעמק. מתחילת המלחמה נשרפו בצפון 139 אלף דונם חורש. למרות זאת הממשלה העלתה ב־1 ביולי את מחיר המים ואת ריבית הפיגורים ל־7%. האם זאת ממשלה נורמלית? המים שומרים על אדמה ירוקה ומכבים בהם שריפות. שכחו את תושבי מטולה מאחור".

לא ראתה את זה בא: כשנתניהו עקץ בשידור חי את קמלה האריס
גופותיהם של החטופים מיה גורן ואורן גולדין והחלל תומר אחימס הוחזרו לישראל

לדבריו, "היישובים בסמוך לגדר, ובהם מטולה, קיבלו חלק מהתשלומים. הפיצויים עבור נזק ישיר כמו בתים, רכבים ומטעים כמעט לא שולמו בגלל חוסר היכולת של שמאי מס רכוש להגיע לאזורים שנמצאים עדיין בלחימה. בנוסף שולמו מקדמות על פגיעה במחזור העסקים של חקלאים. היו גם מסלולים - ורוד ואדום, שבהם מקבלים מיידית את הכסף עבור תוצרת שלא נקטפה מאז אוקטובר 2023 ועד אפריל־מאי 2024, וזה כולל תפוחים, קיווי, אבוקדו והדרים".

אמיתי מוסיף כי "בקשת התשלום נעשית בלחיצת כפתור, אבל לקח זמן עד שהחקלאים קיבלו מקדמות ביד נדיבה. לגבי הפיצוי בעונה הנוכחית, שבה אי אפשר לטפל במטעים או לקטוף - אין עדין הסכמות והדרך עוד ארוכה. השבוע נפגשתי עם שר האוצר בנוגע למסלול תשלום פיצוי משופר לענפים השונים ולא רק לחקלאות. הפעם המדינה נדיבה יותר מבעבר. אני במערכת עבודה עניינית עם שר האוצר בצלאל סמטוריץ', יש לי איתו דו־שיח פתוח ומגיעים להבנות. כשמזהים בעיה, זה מיד עולה לשולחן, ולזכותו ייאמר שמוצאים פתרונות. יש תושבים שנפלו בין הכיסאות וגם להם מנסים לעזור.

"ברמה האישית אני לא מאמין שנגיע להסכם כזה או אחר עם חיזבאללה, ולא נחזור למטולה כל עוד הבעיה לא תיפתר. באיגרת שהפצתי השבוע לתושבי הצפון כתבתי שאנחנו נמצאים במלחמה וחייבים להמשיך להיות חזקים. אנחנו נלחמים על הבית ולא נוותר, ייקח כמה זמן שייקח".