רשות המסים פרסמה בסוף השבוע נייר עמדה, ולפיו - מלצרים המקבלים טיפים עבור שירות במסעדות ובפאבים או בכל מקום אחר יחויבו באמצעות בעל המסעדה בתשלום מע”מ עבור הטיפ. עד היום הטיפ היה מגיע במישרין לכיסו של המלצר, ולעתים זה אף היה התשלום היחיד שקיבל.

ההחלטה כבר מעוררת סערה בקרב בעלי המסעדות, שגם כך נמצאים בקשיים בשל המלחמה. “הפעם הם עברו כל גבול, לקבל החלטה כזאת בעת הנוכחית”, אומר יו”ר לשכת יועצי המס ירון גינדי.

נשיא לשכת יועצי המס: "יש אוזלת יד של הממשלה, שזועקת לשמיים"
לנצח במערכה הכלכלית: נשיא לשכת יועצי המס דווקא מפרגן לאוצר

רעיון דומה למיסוי הטיפים עלה לפני כשלוש שנים (ממש לפני מגיפת הקורונה), אך מאבק שהוביל גינדי מול שרי האוצר לשעבר ומנהל רשות המסים לשעבר ערן יעקב - עצר את המהלך בשל אי חוקיותו.

יו”ר לשכת יועצי המס מסר ל"מעריב": ״לרשות המסים אין שום סמכות חוקית לגבות מע״מ על הטיפים, והיא אינה נמצאת מעל החוק והפסיקה, והיא אינה יכולה לעקוף את החוק והפסיקה בהחלטתה השרירותית”.

לדברי גינדי, ”המדובר במצב בלתי סביר ובלתי קביל במדינה דמוקרטית. זה מנוגד לפסיקה מפורשת של בית המשפט העליון, שהבהיר שהתשר אינו מהווה תקבול בידיה של המסעדה, ושכל שינוי שהיא רוצה לעשות בנושא, חייב להיעשות באמצעות חקיקה”.

מלצר (צילום: אינג'אימג')
מלצר (צילום: אינג'אימג')

לדבריו, ”היוזמה ברשות המסים נולדה בעקבות פסק דין של בית הדין לעבודה, שאין לו כלל סמכות לדון בנושאי מיסוי ושלא התיימר לדון בנושא המיסוי. הייתי מצפה מרשות מסים הוגנת לפנות למחוקק ולהניח הצעת חוק בנושא. אינני מאמין שיהיה חבר כנסת אחד או אחת שירימו יד בעד”.

בעקבות פגישה שנערכה אתמול עם נציגות יועצי המס והמסעדנים, החליטה הנהלת רשות המסים שהאכיפה בנושא תחול על עסקאות שיבוצעו מתחילת 2025 ולא רטרואקטיבית. לשכת יועצי המס תכין עד אז הצעת חוק לפתרון הבעיה.