ועדת הכלכלה אישרה היום (שני) את תיקון צו התעבורה, שנועד לאפשר את אכיפת חובת התקנת לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים. לפי ההצעה שאושרה, ב-1 בספטמבר תחל תקופת הסתגלות בת שנה, במהלכה יעמוד הקנס בגין אי התקנת הלוחית על 100 שקלים בלבד.

החל מ-1 בספטמבר 2025, יעלה שווי הקנס ל-500 שקלים, ומ-1 בספטמבר 2026 ואילך, מי שלא יתקין לוחית זיהוי בכלי תחבורה קלה צפוי לקנס של 750 שקלים.

מקומם: למרות שינוי המגמה בעולם - ישראל ממשיכה לייבא מאוסטרליה טלאים לשחיטה  
ישראל העתידית: התוכנית שתהפוך את המדינה מ'מרכז ופריפריה' ל-28 אזורים שוויוניים

קורקינטים עם לוחיות רישוי בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
קורקינטים עם לוחיות רישוי בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

במהלך הדיון עלתה סוגיית האכיפה באמצעות מצלמות מיוחדות לזיהוי לוחית רישוי. נציגת משרד המשפטים, עו"ד יפעת רוה, אמרה כי הדבר ידרוש הסמכה חקיקתית מפורשת והסכמה מצד משרד הפנים, מחשש לפגיעה בפרטיות. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, ציין כי מיד לאחר הפגרה בכנסת, יכונס דיון לבחינת הפתרונות לבעיות שעלו בישיבה הנוכחית. התקנות אושרו בוועדה פה אחד.

כזכור, בסוף שנת 2023 אישרה הכנסת תקנה של השרה מירי רגב המחייבת אופניים וקורקינטים חשמליים בנשיאת לוחית זיהוי. התקנות יכנסו לתוקפן השבוע, ב-1.8.2024. החל מיום זה מחויב הציבור ברישום כלים ממונעים קלים – אופניים וקורקינטים חשמליים. בהתאם לתיקון, בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים המורשים לרכוב (מעל גיל 16 ועברו מבחן כשירות לרכיבה או תאוריה לנהיגה) יחויבו ברישום במאגר רשות הרישוי ובהתקנת לוחית זיהוי על הכלים.

על פי התקנות המוצעות, יש לרשום את בעלי הרכב באופן חד פעמי בעת הרכישה. הרישום יבוצע באופן מקוון על ידי הרוכש, אשר יזדהה באמצעות תעודה הזהות שלו. אם הרוכש הוא תאגיד, כגון חברת שליחויות או חברת השכרה, ההזדהות תבוצע באמצעות מורשה מטעמו. כדי להקל על הציבור, נקבע נוהל רישום קל ופשוט, המתבצע כולו באופן מקוון וללא צורך להגיע למשרד הרישוי, ואינו כרוך בתשלום אגרות או בביצוע מבחן שנתי.