הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יואב גרדוס, שלח אתמול (שני) מכתב חריף לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בו התריע כי שנת 2025 עשויה להיפתח מבלי שלישראל יהיה תקציב מאושר. הדבר נובע, לדבריו, מהעיכוב של שר האוצר וראש הממשלה בהכנת התקציב ובדיונים על אישורו - ופוגע בכלכלה הישראלית.

קבוצת הפרסום סטאגוול העולמית רוכשת את לידרס הישראלית
הבשורה על ירידת מחירי הדלק משמחת, אבל יש אבל | פרשנות

במכתבו קרא גרדוס לקדם קיצוצים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים והעלאת מיסים כבר עכשיו: "ככל שיוחלט על דחייה בלוחות הזמנים של תהליך התקציב, אנו סבורים שקיים צורך מהותי בביצוע צעדי התכנסות כבר בעת הזו, וממליצים לקדם בשבועות הקרובים את הצעדים להקפאת גידולים אוטומטיים בתקציב".

סמוטריץ' וגרדוס (צילום: נועם רבקין פנטון פלאש 90)
סמוטריץ' וגרדוס (צילום: נועם רבקין פנטון פלאש 90)

"דחיית תהליך אישור התקציב בעת הנוכחית עלולה להתפרש כאיתות שלילי למשק ולשווקים הפיננסיים לגבי כוונותיה או יכולותיה של הממשלה להתמודד עם האתגרים הכלכליים והפיסקאליים נוכח המלחמה", טען הממונה על התקציבים, "קידום תהליך התקציב הינו גורם מכריע ליכולת הממשלה לבצע את תוכנית ההתאמות, לייצב את יחס החוב־תוצר ולספק ודאות לשוק".

בתוך כך, חברת ועדת הכספים, אורית פרקש הכהן הגיבה למכתב וכתבה בחשבון ה-X שלה: "‏שר האוצר וראש הממשלה פשוט לא עובדים ולא מכינים את תקציב 2025, זאת כשיש צורך בגזירות וקיצוצים בעשרות מיליארדי שקלים וכשהיעדר תקציב בימי מלחמה יפגע באמון ויפגע עוד בדירוג האשראי. אבל למי אכפת".