על פי חוק ההסדרים שאושר בשנת 2021 כלי רכב יאלצו לשלם מס גודש בבואם למטרופולין תל אביב. המס נקבע עפ"י 3 טבעות כשכיוון הנסיעה הוא למוקד הגודש. 

החלוקה כדלקמן: טבעת פנימית אשר תכלול את תל אביב לדוגמא – המס יעמוד על 10 שח בשעות הבוקר. טבעת אמצעית אשר תכלול לדוגמא את רמת גן, גבעתיים – המס יעמוד על 10 שח בשעות הבוקר. טבעת חיצונית אשר תכלול לדוגמא את ראשון לציון, פתח תקווה – המס יעמוד על 5 שח בשעות הבוקר.  בשעות אחה"צ, בין השעות 15:00 – 19:00 המס יהיה כמחצית משעות הבוקר.

מוניות פרטיות ישלמו 50% מהסכומים דלעיל – מה שיגרום להעלאת יוקר המחיה כיון שנהגי המוניות לא יספגו את המס וישיתו את הסכומים הללו על ציבור הנוסעים במוניות.

משאיות ישלמו כפול מהסכומים דלעיל – סכום שיושת על הציבור ויגרום ליוקר מחיה משמעותי. קחו לדוגמא את מפעלי היצור אשר משנעים את המזון לרשתות המזון. אני לא רואה אירוע כזה שהמפעלים, חברות המזון, רשתות המזון יספגו את המס, אשר לבטח יגולגל על גבו של הציבור.

מס הגודש אמור לממן את הקמת מערכת המטרו בגוש דן הנאמד על כמיליארד ₪.

במשרד האוצר מתכוונים להעלות הילוך בדרך לאישור אגרת הגודש כבר בחודש אוגוסט הקרוב, אשר תקודם עם רשות המסים. 

אגרות גודש נועדו אף למגר את ההשפעות השליליות של שימוש ברכב פרטי כגון זיהום אוויר, עומסים בכבישים, פגיעה בפריון, תאונות דרכים וכדומה. השתת מיסים חדשים ופגיעה בכיס זו דרך קלה לגרום לציבור להשתמש בתחבורה הציבורית. על אף שזו לא נותנת מענה הולם ותכוף. 

משרד האוצר, אשר שש לקדם את העניין, שוב לא לוקח בחשבון את בעלי העסקים הקטנים שהרכב הפרטי שלהם הוא הכלי המרכזי בפרנסה שלהם.  לדוגמא - חשמלאים, מדבירים, מטפלים, מדריכים שעוברים בין מספר לקוחות ביום עבודה אחד. האם יעלה על הדעת שאלו יגיעו למטרופולין תל אביב בתחבורה ציבורית עם כל הציוד שלהם וינועו באוטובוסים עירוניים בין לקוח ללקוח? הרי ברור לכל בר דעת שהדבר יהווה פגיעה חמורה בפרנסה שלהם.

בעל עסק פרטי שמעסיק עובדים יאלץ לשלם עבור עובדיו מס כניסה למטרופולין ובכך תהיה פגיעה בבעל העסק עצמו אשר יאלץ לשאת בנטל את מס השינוע של עובדיו. הדבר יגרום לגל התייקרויות במשק ואף העדפה של המעסיק לקחת עובדים מאותו מרחב גאוגרפי ולצמצם עד כמה שניתן את מס הגודש. דבר זה יפגע בחופש העיסוק ובחופש התנועה של עובדים מאזורים שונים.

שוב, עמלות ומסים מושתים על בעלי העסקים הקטנים ללא כל דיון עם השטח ומשמעות הגזרה על ציבור זה. אני קוראת מכאן לגורמים במשרד האוצר: קיימו שולחן עגול עם לה"ב - הארגון היציג היחיד של העסקים הקטנים, וחדלו להשית מיסים חדשות לבקרים בלי לקחת בחשבון את הפגיעה בנו.

הכותבת היא סגנית נשיא לה"ב