רפורמת 'מה שטוב לאירופה - טוב לישראל', המסירה את הצורך בהצגת הצהרות ואישורים ובדיקות במעבדות למרבית המוצרים המיובאים לישראל וכפופים לתקינה רשמית, יוצאת לדרך. שר הכלכלה ניר ברקת שוחח על כך היום (שני) עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM ופרש את משנתו על כך

בפתח הראיון אמר: "איך יכול להיות שהמחיר באירופה הוא חצי מחיר? שיש מגוון באירופה שיש בישראל מונופולים וקרטלים למכביר? הבעיה היא הרגולציה הישראלית. הפיתרון הוא לאמץ את הרגולציה האירופית. מה שנמכר באירופה, אין סיבה לא למכור אותו בישראל. כל יבואן שיביא מוצר מאירופה רשאי להכניס את המוצרים לישראל. פירקנו את המצב של 'יבואן בלעדי'. הורדנו את כל הבירוקרטיות בנמל. לא צריך יותר את בדיקת מכון התקנים".

המטרה: נתניהו; חבר פרלמנט איראני - "לא נסתפק בפחות מחיסולו"
באיראן מבטיחים נקמה כואבת לישראל: "נתקוף אותכם בפתאומיות"

"למעלה מתשעים אחוז ממה שהציבור יראה בסופרים ובפארמה עבר", המשיך. "הוא ייכנס לתוקף ב-1.1.25. את העבודה על שאר המוצרים נסיים עד ינואר, וזה על כל מוצרי הצריכה. כל המוצרים האחרים: תשומות לבנייה תשומות לתעשייה, גם להם אנחנו נותנים זמן להסדרה. כל 536 התקנים הישראליים עוברים את התהליך הזה למעט חריגים בודדים".

ניר ברקת (צילום: אבשלום ששוני)
ניר ברקת (צילום: אבשלום ששוני)

"מה שקרה בישראל, הרגולטור היה אחראי להכול. לכן הם לא לקחו סיכון, ולכן את רוב המוצרים אי אפשר להכניס לישראל. באירופה האחריות הפלילית היא על היצרן והיבואן. אם מישהו הביא מוצר שלא כדין הוא יחטוף בראש. אני יכול להבטיח שאנחנו מנהלים את שיטת ניהול הסיכונים האירופית. אין אזהרת מסע: 'אל תקנה משחת שיניים'. מיליארדי אנשים כולל הסינים והאמריקנים משתמשים בתקן האירופי. אנחנו מאמצים את השיטה שבה זה מקובל בכל העולם", הוסיף.

לאחר מכן הדגיש: "באנו עם שינוי שיטת עבודה. זה מערכתי ולדורות. ברגע שהשוק נפתח תמיד יהיו כאלה שהולכים על הזול, והם יצליחו לשמור על רווח סביר. מהר מאוד הירידה תהיה משמעותית. מעריכים שכ-500 ₪ למשפחה ממוצעת בחודש. ככל שאנחנו פותחים את האפשרויות השוק עושה את שלו. כל הכלכלנים שאני מכיר מסכימים על העובדה שזה יהיה שינוי מתודי לדורות. ליצרנים לא תהיה ברירה. המותגים הבינלאומיים מחירם ירד, כי הרבה יבואנים יביאו מותגים בלי לחשוש מהיצרן וממה שהיה יבואן בלעדי".

על המתח הביטחוני אמר: "הייתי ילד קטן במלחמת ששת הימים. יש לנו אויב שמנהל ציר רשע עם הקטארים וכל השליחים שלה סביבנו. יש לנו צבא חזק מאוד, מערכת הביטחון מתארגנת. אלה פעולות שהצבא צריך לעשות, לא נכון להסביר לאיראנים על גלי האתר. כל האופציות פתוחות על השולחן, ונסמוך על ראש הממשלה, על הממשלה ועל מערכת הביטחון. כולם במקשה אחת כמכלול, במלחמה מים את כל השיקולים בצד ועובדים יחד".

ניר ברקת (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
ניר ברקת (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

"עשינו הערכת מצב מיני רבות בנושא הכלכלה. אנחנו אחראים על אספקה שוטפת בכל המדינה בשעת חירום. הכנסנו מושג שנקרא 'ברזלים' לסופרים ואחרים. במקרה חירום אני רוצה לראות את הציבור ממושמע, ומקפיד על ההנחיות. ברגע שלא נכנסים להיסטריה, מנסיוני כראש עיר, הכל עובר הרבה יותר. פשוט להקשיב למה שאומרים".

כאשר נשאל לסיום האם כדאי לפטר את גלנט, ענה: "לא לעשות שום שינוי. לפעול כולנו ביחד, כי ביחד אנחנו חזקים. זה הזמן לחרוק שיניים ולפעול ביחד. כל מה שמסיט אותנו מעבודה ממוקדת איך לנצח את המלחמה, לא משרת את עם ישראל. להתמקד לנצח את המלחמה".

יואב גלנט על המצב בצפון (צילום: אלעד מלכה)