מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, צפוי להגיש מחר לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', המלצה להטיל מס של 3% על רווחים לא מחולקים שנצברו בחברות לא בורסאיות. כך נודע ל"מעריב". ההמלצה גובשה על ידי צוות מקצועי של האוצר בראשות הייזלר, הכלכלן הראשי באוצר ומנהל רשות המסים.

על פי ההמלצה, המס לא יחול באופן גורף, אלא יהיו כמה קריטריונים שבהם החברות יחויבו לעמוד לצורך תשלום המס, ובהם משך התקופה שבה נצברו הרווחים. כאמור, המס, שלא יחול על חברות בורסאיות, נועד להמריץ את החברות לחלק רווחים שצברו בעשרות מיליארדי שקלים.

לנסוע או להישאר בבית? זה לא משנה, הדמיון גדול יותר ממה שאתם חושבים
קיצוצים של מיליארדים: אישור התקציב לא עומד בלו"ז, אך משרד האוצר מקדם תכנית מגירה

על פי ההערכות, יכניס המהלך לקופת האוצר סכום הנאמד ב־2.5 מיליארד שקל. עם זאת, לא ניתן יהיה להפעילו באופן מיידי (לגבי שנת המס 2024) אלא רק החל משנת 2025. המלצה זו עומדת בסתירה להמלצת פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

פרופ' שמחון המליץ לעודד חברות לחלק את הדיווידנד באמצעות הפחתת גובה תשלום המס מ־30% ל־25%. המדובר במהלך שייצא אל הפועל עוד לפני סוף השנה, כך שיאפשר להגדיל את ההכנסות כבר בשנת 2024. הוא מעריך את תוספת ההכנסות לפחות ב־10 מיליארד שקל.

אבי שמחון (צילום:  יונתן זינדל פלאש 90)
אבי שמחון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בעלי שליטה בחברות רבות עצרו את חלוקת הדיווידנד בתקווה שהמס עליו אכן יופחת, והם ייהנו מתשלום מס נמוך יותר. עם זאת, נראה שבאוצר לא מתלהבים מהרעיון. ההכנסות ממסים הן קריטיות להמשך העמידה באתגרי המלחמה. אחד החשובים שעומד על הפרק הוא המשך תשלום הכסף למפונים.

נכון לעכשיו, תקציב התשלום למפונים ולמשפחות החטופים עבור שכר דירה ודמי קיום יפוג בסוף החודש. כדי להמשיך ולממן את התשלום הספציפי הזה, החל מ־1 בספטמבר ועד סוף 2024 יש צורך בהוצאה תקציבית נוספת של 2.25 מיליארד שקל. לעת עתה, אין מקור תקציבי לתשלום. המס בגין הדיווידנד יכול להיות אחד המקורות האפשריים.

מקור נוסף הנשקל בחיוב על ידי שר האוצר הוא יצירת קופסה חוץ־תקציבית (כפי שהיה בתקופת הקורונה) כדי לממן את התשלומים החריגים. ה"קופסה" היא פטנט ישראלי, שנועד להלבין את החריגה ממגבלות הגירעון ויחסי החוב של תקציב המדינה. עם זאת, ספק אם חברות דירוג האשראי הבינלאומיות "ייקנו" את הפטנט הזה.