חברת פיץ׳ הודיעה הלילה (בין שני לשלישי) על הורדת דירוג האשראי של ישראל מרמה A+ לרמה A עם תחזית שלילית, שאומרת כי הדירוג עלול לרדת שוב בסבירות גבוהה בתקופה הקרובה. 

לפי הודעת החברה, בבסיס ההחלטה עומדת הימשכות המלחמה וסיכונים גיאופוליטיים. בפיץ׳ צופים גירעון תקציבי בשיעור של 7.8% מהתוצר בשנת 2024, וכי יחס החוב-תוצר יישאר מעל שיעור של 70% בטווח הבינוני. 

כזכור, לפני ארבעה חודשים ובעקבות המתקפה האיראנית, סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל מ-AA מינוס ל-A פלוס. לפניה עשתה זאת גם חברת "מודי׳ס".

"הכלכלה הישראלית תדע להתמודד עם כל האתגרים שעומדים בפנינו", אמר החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, "עם זאת, עלינו לייצר כמה שיותר וודאות עבור המשק הישראלי, המשקיעים וחברות הדירוג. לשם כך, יש לפעול בהקדם לגיבוש תקציב מדינה אחראי לשנת 2025, שבבסיסו תהליך של בנייה מחדש של הרזרבות הפיסקליות באמצעות ירידה הדרגתית ביחס החוב לתוצר".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הגיב גם הוא להתפתחות ומסר: "מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמת קיום, הארוכה ביותר והיקרה ביותר בתולדותיה. מלחמה שמנוהלת במספר חזיתות במקביל ונמשכת כבר כמעט שנה. הורדת הדירוג בעקבות המלחמה והסיכונים הגיאופוליטיים שהיא מייצרת היא טבעית.

כלכלת ישראל חזקה ואנו מנווטים אותה נכון ובאחריות. המדדים הכלכליים מצביעים על חוסנו של המשק ועל אמון גבוה שאנו זוכים לו בשווקים. בע״ה אנחנו ננצח את המלחמה בכל החזיתות, נשיב את הביטחון ונעלה את המשק ממלחמה למסלול צמיחה. נעביר תקציב אחראי שימשיך לתמוך את כלל צרכי המלחמה בחזית ובעורף עד הניצחון, תוך שמירת מסגרות פיסקליות וקידום מנועי צמיחה. מהר מאוד גם דירוג האשראי ישוב לעלות".