ד"ר מיכאל שראל, יו"ר פורום קהלת לכלכלה, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ברדיו 103fm והתייחס להורדת דירוג האשראי למדינת ישראל.

"המצב גרוע יותר מבחינת הגירעון התקציבי, אבל הסיבה המרכזית לכך היא המלחמה", אמר. "היא מתארכת וצורכת יותר משאבים ממה שחשבנו לפני חצי שנה. הסוכנות חוששת שהמלחמה תגלוש גם ל-2025. בנוסף לכך יש חשש מהתרחבות המלחמה לזירות נוספות, שזה יצריך הוצאות ביטחון יותר גדולות. מלחמה כוללת עלולה להשפיע על המשק, ולכן גם הצמיחה תהיה נמוכה יותר וגם ההוצאות גדולות יותר.  זה לא אומר שהממשלה פטורה שמלעשות את הצעדים שעליה לעשות".

הסיבה, התחזית וההשלכות: עושים סדר בהחלטת פיץ׳ להוריד את דירוג האשראי של ישראל
המלצה לשר האוצר: להטיל מס של 3% על רווחים לא מחולקים בחברות לא בורסאיות

עוד הסביר: "הם אומרים שההוצאה הביטחונית גם אחרי שהמלחמה תסתיים תהיה גבוהה באחוז וחצי תוצר יותר מהתוואי שהיה לפני המלחמה, ולכן אם ההוצאה הביטחונית תהיה גבוהה יותר באופן פרמננטי, לא רק בעת המלחמה,  ברור שיהיה צריך לעשות צעדים כדי לאפשר את המימון שלה. אי אפשר להגדיל את הגירעון לנצח. ואז או שנצטרך להגדיל את ההכנסות או להקטין את הוצאות הממשלה. גם הוצאות הביטחון וגם הוצאות הריבית גבוהות יותר".

"לפני המלחמה היינו בגירעון סביר וגם ביחס חוב תוצר יורד. רק בשנת 2022 וגם ב-2023. אבל אחרי 7 באוקטובר אנחנו על תוואי אחר, וגם אם המלחמה תסתיים מחר בבוקר הוצאות הביטחון והוצאות הריבית יהיו גבוהות יותר. כל דחייה של ההחלטות האלה לא מקלה על הציבור, זה רק גורם לסיכונים מיותרים".

"אני אומר את זה בגלוי", אמר לסיום, "אין שום סיבה לדחות את החלטות של הממשלה כיצד להקטין את הגירעון, ככל שהן יוקדמו כן ייטב. צריך לעשות את הדברים בצורה הדרגתית, צריך להתחיל לעשות כמה שיותר מוקדם ולהציג תכנית מה הולכים לעשות בהמשך. יש דברים שקשה לקצץ בבת אחת, ונהיה צריכים להודיע מראש".