הביטוח הלאומי קרא היום (ראשון) למשרד האוצר להאריך את זכאות מענקי "חלף האבטלה" למובטלים שפונו מבתיהם בצפון ובדרום. המוסד התריע כי אם לא תוארך הזכאות, תוקפו של החוק יפוג בסוף חודש אוגוסט, לצד תוקף הזכאות לבני ובנות 67 ומעלה.

כמו כן, נמסר מביטוח לאומי, כי מענקי האכלוס למפוני הצפון והדרום יסתיימו גם הם בסוף חודש אוגוסט ותלויות בהחלטת הממשלה להמשך הפינוי ליישובים.

נכון לעכשיו, ישנם 12 יישובים באזור הדרום שתושביהם עדיין מפונים מבתיהם בהם נחל עוז, בארי ונתיב העשרה ועוד 43 יישובים בצפון, בהם מטולה, קרית שמונה, חניתה ושלומי.

פגיעה ישירה בבית במטולה (צילום: רשתות ערביות)
פגיעה ישירה בבית במטולה (צילום: רשתות ערביות)

בחודש יולי 2024 קיבלו כ-1,200 מפוני דרום מענקי אכלוס בסך כולל של כ-6.4 מיליון ש"ח מענקי אכלוס. ביישובי הצפון קיבלו כ-43,000 מפוני צפון בסך כולל של 226 מיליון שקלים. הביטוח הלאומי הדגיש כי ללא הארכת חקיקה, התשלומים לא יוכלו להיות משולמים לזכאים.

"נדחקו לחזור": השבים לקיבוצים לא שלמים עם ההחלטה ומתקשים להתאושש
הנקמה הוגשה קרה: ההודעה החריגה של השב"כ גרמה לכאוס בחמאס

בסוף השבוע, כזכור, חזרו לבתיהם תושבי שדרות והקיבוצים מפלסים, ניר עם וארז. "לא מעט מהמשפחות שחזרו לקיבוץ לא שלמות עם ההחלטה", סיפרה עלית פז, תושבת ניר עם. "הן נדחקו על ידי המדינה לחזור לניר עם. הן תיכננו להישאר עוד תקופה מחוץ לקיבוץ לתת לדברים להירגע, להרגיש בטוח יותר התוכנית שלהם הייתה להישאר באשקלון, אבל הם הבינו שלא ניתן למצוא דירות בדקה התשעים וגם מסגרות חינוך לילדים".

"יש משפחות שלא חזרו, יצאו לרילוקיישן בחו"ל. אחרות נשארו בתל אביב״, מספרת עלית, כשביום חמישי נדרשו מפוני ניר עם, כמו גם מפוני שדרות, מפלסים וקיבוץ ארז לשוב לאחר שהמדינה הפסיקה את מימון המלונות שלהם.