שוק הביטוח בישראל הוא מאוד תחרותי. אני כבר 25 שנים, ואי אפשר להגיד לגביו שהוא לא תחרותי. בביטוח אלמנטרי ובתחום הפנסיוני יש שבע־שמונה חברות דומיננטיות, המגדילות את התחרות. כך אמר ל"מעריב" רונן אגסי, מנכ"ל מגדל ביטוח, שהיא הראשונה בענף בפרסום דוחות הרבעון השני של 2024.

לדברי אגסי, המחלוקת עם הפיקוח על הביטוח באוצר, בנוגע לדרישות שונות מבעלי השליטה, אכן קיימת, אבל לא משפיעה על ההתנהלות השוטפת. אנחנו מקבלים גיבוי, הדירקטוריון נמצא איתנו, ואנחנו עובדים בשקיפות מול רשות שוק ההון באוצר.

מגדל הרוויחה ברבעון השני 100 מיליון שקל, לעומת הפסד של 41 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה של 2024 הסתכם הרווח ב־209 מיליון שקל, לעומת רווח של 99 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023.

הרבעון השני התאפיין בשיפור בתוצאות החיתום בענפי הבריאות והביטוח האלמנטרי (רכב), ובעסקים כמו סוכנויות פיננסים. הרווח הסתכם ב־325 מיליון שקל, לעומת 184 מיליון שקל ברבעון המקביל. אולם היו השפעות סותרות בנוגע למשתנים החיצוניים.

עדכון לוחות התמותה גרר הפחתה של 450 מיליון שקל ברווח. מנגד, נרשמה הכנסה של 1.1 מיליארד שקל בזכות עליית הריבית (300 מיליון שקל). מחקר אקטוארי, שבחן את השפעת מועדי משיכת הקצבה של חוסכים וההשפעה על ניהול הנכסים, הגדיל את הרווח ב־750 מיליון שקל.

ועדיין, לשוק ההון הייתה השפעה שלילית בגלל מחסור בגביית דמי ניהול משתנים (יש צורך במחיקת הפסדים של 700 מיליון שקל כדי להתחיל בגביית דמי הניהול) וירידה נוספת ברווחי "נוסטרו" - השקעות עצמיות. השפעות אלה ומבנה ההון ימנעו חלוקת דיבידנד לבעלי המניות.

היקף הנכסים הפיננסיים המנוהלים גדל ב־14% ל־445 מיליארד שקל. על רקע המלחמה המתמשכת ואי־הוודאות, ממשיכה מגדל לפעול בהתאם לתוכנית האסטרטגית לשנים הקרובות, תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות לתקופה.

בתוכנית הושם דגש על צמיחה ורווחיות בתחום הביטוח הכללי, תוך התמקדות בענפי הרכב, חיתום מוקפד יותר, טיוב תיק המבוטחים וגידול בנתח שוק. נכון לסוף הרבעון ניתן לראות המשך מגמת צמיחה משמעותית ברווח החיתום בביטוח כללי לכ־120 מיליון שקל, תוך שיפור יחס התביעות באופן ניכר. חברות הביטוח האחרות יפרסמו את דוחותיהן במרוצת השבוע הקרוב.