מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שהתפרסמו היום (שני) עולה כי שיעור האבטלה ירד ב-0.2%. הנתונים מעידים על המשך התאוששות המשק ודעיכה בהשפעת המלחמה על התעסוקה בישראל.

בחודש שעבר נמשכה מגמת הירידה בשיעור האבטלה בישראל. לפי נתוני הלמ"ס, ביולי 2024 עמד אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה בישראל על 2.8%, לעומת 3% בחודש שלפניו. מהנתונים עולה כי שיעור התעסוקה, כלומר אחוז המועסקים מכלל האוכלוסייה, עומד החודש על 61.2% - עלייה של 0.2% מהנתון של חודש מאי 2024.

הפתרון שיגרום למנכ״לים לישון בשקט: התראות עסקיות בזמן אמת  
חברת צים דיווחה: רווח נקי של 373 מיליון דולר ברבעון השני של שנת 2024

עובדים במפעל (צילום: חן ליאופולד, פלאש 90)
עובדים במפעל (צילום: חן ליאופולד, פלאש 90)

המגמה המעודדת יכולה להעיד בעיקר על המשך דעיכת האבטלה שנרשמה בתחילת המלחמה ועל חזרת גברים ונשים בישראל שנעדרו מעבודתם למעגל התעסוקה.

בלמ"ס מציינים כי אחוז הנעדרים זמנית מעבודה נבע ב-6.4% מסיבות כלכליות, ב-9.4% ממילואים וכן בשל סיבות אחרות - שאחוז הנעדרים בגינן הוגדר ע"י הלשכה כ"מספר קטן שאינו ניתן לפרסום" (בחודש שעבר עמד אחוז זה על 0.3%). 

למרות שמדובר בבשורה טובה על פניו, השפל בנתוני האבטלה עלולה להקשות מאוד על בנק ישראל להוריד את הריבית בסוף החודש. "הירידה באבטלה מתחברת לאינפלציה הגבוהה", מסביר רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, "עכשיו, כשהיא בשפל של 2.8%, הדבר יוצר יחסי ביקוש שמתבטאים בעליית שכר". 

מנחם ממשיך ומסביר: "בשבוע שעבר נודע כי חלה עליה במספר המשרות הלא מאוישות משמעותה של אבטלה נמוכה היא שלמעסיקים קשה יותר לאייש משרות, וצריכים 'לפתות' עובדים ולהעלות את השכר - מה שמעודד את האינפלציה". 

"המשמעות היא שהמשק הישראלי – בנסיבות כלכליות "רגילות", היה נמצא במצב של תעסוקה מלאה", מציין מנחם, "שני נתוני התעסוקה האחרונים מהווים מכשול נוסף בדרך להורדת ריבית בתקופה הנראית לעין".

סקר כוח האדם הוא המקור העיקרי למידע על כוח העבודה בישראל. הוא נערך באופן שוטף על ידי הלמ"ס, והוא מייצג כ-18,600 אנשים מגיל 15 ומעלה.