"כחלק מהיערכותנו לאפשרות לביטול או שינוי הפטור ממע"מ ביבוא אישי, אנחנו מתכוונים לזמן ישיבה כדי להבין את המשמעויות התפעוליות מבחינת החברות העוסקות בתחום," כך נכתב השבוע בפנייה של הנהלת המכס לאיגוד לשכות המסחר.

בפנייה, שתוכנה הגיע ל"מעריב", מתבקשות היבואניות למסור פרטים על פעילות החברה, מי מנהל אותה ואת פרטי הקשר. המכתב מעיד על רצינות הכוונות של המכס לביטול מיידי של הפטור, כחלק מצעדי תקציב 2025. ההחלטה בנושא עדיין לא התקבלה, אבל היא נבחנת ברצינות, וזאת גם ההמלצה של הדרג המקצועי.

נכון להיום, הפטור על חבילות ביבוא אישי עומד על 75 דולר. אלא שבפועל, בזכות טריקים שונים, אובדן ההכנסות גבוה יותר ונאמד ב־1.5 מיליארד שקל בשנה.

הפטור ממע"מ על יבוא הונהג לראשונה ב־2011, כחלק מהמאבק ביוקר המחיה. אלא ש מאז, מרבית מדינות אירופה צמצמו את הפטור או ביטלו אותו לחלוטין בגלל היעדר האקטיביות שלו. עד כה, כל שרי האוצר חששו לקבל החלטה על ביטול הפטור.

אפילו שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, הידוע כמי שאינו חושש מקבלת החלטות, נמנע מביטול פטור זה. העמדה של איגוד לשכות המסחר בראשות שחר תורג'מן היא שיש לבטל את הפטור, שכן הוא פוגע בצורה לא הוגנת בסוחרים המקומיים, המשלמים מע"מ בגובה 17%.