חודש אוגוסט שמזוהה לרוב עם חופשות קיץ ורגיעה, מביא עמו אתגרים ייחודיים לשוק ההון. בעוד שרבים מהמשקיעים והסוחרים נמצאים בחופשה או מורידים פרופיל בגללה, השווקים ממשיכים לפעול, לעתים עם תנודתיות מוגברת ונפח מסחר נמוך יותר. תופעה זו שיש שמכנים "אפקט אוגוסט", מציבה אתגרים ייחודיים למשקיעים ולאנליסטים כאחד.

היסטורית, באוגוסט התרחשו מספר אירועים משמעותיים בשוק ההון. בין הבולטים שבהם: המשבר הפיננסי באסיה ב־ 1997, קריסת הרובל הרוסי ב־1998 המהווה המשך של המשבר הקודם והורדת דירוג האשראי של ארצות הברית ב־2011. האירועים הללו מדגישים את הפוטנציאל לתנודתיות בחודש הזה, על־אף הרגיעה הכללית בפעילות הכלכלית.

כאמור, אחד המאפיינים הבולטים של "אפקט אוגוסט" הוא נפח המסחר הנמוך יחסית וגם לזה עלולות להיות השלכות דרמטיות. שכן, כשרבים מהשחקנים המרכזיים בשוק נעדרים, תנועות מחירים קטנות יחסית עשויות להוביל לתנודות משמעותיות יותר. זה יוצר הזדמנויות למשקיעים ערניים, אך גם מגביר את הסיכון לתנודתיות לא צפויה.

בנוסף, אוגוסט הוא חודש בו רבות מהחברות הציבוריות מפרסמות את הדו"חות לרבעון השני. פרסומים אלה, בשילוב עם התחזיות לרבעונים הבאים, יכולים להשפיע משמעותית על מגמות השוק. בתקופה של אי-ודאות כלכלית, כפי שאנו חווים בשנים האחרונות, לדו"חות אלה יש משקל רב עוד יותר, בוודאי כשנפח המסחר יורד.

גורם נוסף שעשוי להשפיע על שוק ההון באוגוסט הוא המדיניות המוניטארית. בנקים מרכזיים נוטים לקיים דיונים משמעותיים באוגוסט לקראת החלטות חשובות בסתיו. הצהרות של גורמים בבנקים המרכזיים, גם אם אינן רשמיות, יכולות להשפיע על ציפיות השוק ועל מגמות המסחר.

אך כאמור, על־אף האתגרים, אוגוסט מציע גם הזדמנויות. משקיעים לטווח ארוך יכולים לנצל את התנודתיות כדי לרכוש מניות במחירים אטרקטיביים. עם זאת, חשוב לזכור ש"אפקט אוגוסט" אינו מחויב המציאות. לא אחת עובר החודש הזה בשקט יחסי ללא זעזועים משמעותיים.

בשליש האחרון שנותר מאוגוסט הנוכחי, מומלץ למשקיעים לשים לב לדברים הבאים: מגמות האינפלציה והריבית בעולם; מתחים גיאופוליטיים והשפעתם על הכלכלה העולמית; התפתחויות בתחום הטכנולוגיה, ובמיוחד בבינה המלאכותית ובקריפטו; מגמות בשוק העבודה והשפעתן על הצריכה הפרטית.

לסיכום, בעוד שאוגוסט נתפס לעתים כחודש "שקט" בשוק ההון, ההיסטוריה מלמדת שהוא עשוי להיות חודש מאתגר במיוחד. משקיעים חכמים ינצלו את התקופה הזאת כדי לבחון מחדש את האסטרטגיות שלהם, לנתח מגמות ארוכות טווח, ולהתכונן לרבעון האחרון של השנה. 

זה כלל לא משנה אם אוגוסט יביא עמו סערה או שקט, ערנות וניתוח מעמיק הם מפתח להצלחה בשוק ההון הדינמי של ימינו ובכלל, לא רק בהשקעות. 

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.