"לצערי הרב אין שר אוצר במדינת ישראל. סמוטריץ' מסתכל על החור שבגרוש ורואה בנו הוצאה ולא השקעה. ככה שכנעו אותו באגף התקציבים. הם אומרים שפיצוי ידכא את הפעילות וזה בדיוק ההפך". כך אומר ל"מעריב" רועי כהן, נשיא לה"ב, לשכת העצמאים והעסקים, המאגדת 550 אלף עסקים.

לדבריו, "לפני מספר חודשים הייתה תקיפה איראנית, אבל לא היה שום פיצוי עבור החודשים ינואר־אפריל. מה, המלחמה פסחה עליהם? אם לא תהיה ברירה אקח את השר גם למבחן בג"ץ. העסקים קורסים, והם זומבי מהלך. 46 אלף עסקים כבר נסגרו, ועד סוף השנה ייסגרו 60 אלף".

אחרי הביקורת ומחשש לסנקציות: אל על תציע 4 יעדי טיסה במחיר מפוקח
אפקט אוגוסט: ההיסטוריה מלמדת שהוא עשוי להיות חודש כלכלי מאתגר

עוד הוא מדגיש כי "אני רוצה שר במשרה מלאה. נכון להיום השר שותק. כשהוא מגיע לוועדת כספים אין לו שום תשובות והדבר היחיד שהוא אומר שמדובר במלחמה ארוכה ונערכים לזמן ארוך. בפועל הוא לא עושה שום דבר".

"היכן הקיצוץ במשרדים? היכן העבודה על התקציב? היכן הוויתור על כספים קואליציוניים? איפה צעדי ההתייעלות? שר האוצר לא באירוע. הוא מפיל את הכל על המגזר העסקי. הורדת דירוג האשראי והאינפלציה תחסל אותנו לגמרי".

בתשובה לשאלה מה מצופה מהשר, משיב כהן כי "הוא צריך לשבת מיידית עם נציגי העסקים הקטנים על מנת למנוע את סגירתם של 60 אלף עסקים, שיהפכו בגללו לעסקים סוג ב'. לפי נתוני משרד הכלכלה, עסקי אוכל ומסעדות באזורי העימות נסגרו או שחוו ירידה של 50% בהיקף הפעילות".

"חייבים להקים מיידית שולחן עגול עם נציגי המגזר העסקי כדי לקבל תובנות מהשטח ולפעול בהתאם. כך נהגו בעבר השרים משה כחלון ואביגדור ליברמן. הייתי מוציא אל הפועל מיידית צעדי התייעלות אמיצים שיוכיחו שהוא באמת קשוב ונכנס מתחת לאלונקה".

כהן: "ישנם צעדי חירום נוספים שאינם כרוכים בהוצאה תקציבית כמו הקפאת רגולציה, עידוד חלוקת דיווידנד, שיגדילו את ההכנסות וייתנו אוויר, והצורך בטיפול מיידי במחסור בעובדים זרים בענף הבנייה. חייבים לקיים הכשרות מקצועיות, ושכל התהליך ייעשה תחת קורת גג אחת".

האם שר האוצר לא מבין את כל הבעיות הללו?
"הוא יודע ומבין מצוין, אבל פוחד ומורח זמן. הוא מתעלם מהמלצות הפקידות הבכירה שלו ולא נמצא בקשר גם איתנו. הכלכלה נמצאת רגע לפני התנגשות הטיטניק בקרחון. אני לא מבין דרך אילו משקפיים הוא רואה את המציאות, אבל בטוח שהוא שם משקפיים לא מתאימים".

עוד אומר נשיא הלשכה כי "אף אחד לא הכין את המשק להורדת דירוג האשראי, והתחזית היא להמשך ההורדה. כשהדירוג כבר יורד, אז השר נותן תגובה הזויה. סמוטריץ' הציג גירעון ל־2024 של 6.6%, וביולי הוא כבר זינק ל־8.1%, ועד סוף השנה הוא עלול להיות דו־ספרתי בגלל הצמיחה השלילית ויוקר המחיה. ישראל חייבת שר אוצר שמתעסק אך רק בכלכלה ולא בהתנחלויות ובהמתנה לנס. כלכלה היא נושא חשוב לא פחות מהביטחון".

בנוגע להתנהלותו של ראש הממשלה, טוען כהן כי "נתניהו, כמו שר האוצר ושר הכלכלה, לא נפגש איתנו. ביבי, נכון להיום, הוא מנותק קשר. כולם מתעסקים במלחמה, אבל מתעלמים ממלחמת הקיום הכלכלית, שבלעדיה אין ביטחון, רווחה, חינוך ובריאות".

"ביבי, שפעם קראו לו 'מר כלכלה', חייב לנער את סמוטריץ' ולהיכנס מיידית לאירוע כדי להחזיר את המשק לצמיחה גם בזמן המלחמה. אם לא ייעשה דבר, אנחנו עלולים להיקלע למיתון. לדעתי מה שיקרה בסוף הוא שיגררו את התקציב עד סוף השנה ואם לא יספיקו, ימציאו איזה חוק שייתן להם פסק זמן נוסף. אני כבר תשע שנים בתפקיד נשיא לה"ב, אז שלא יעבדו עליי".

הראיון המלא עם רועי כהן מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"