הממשלה תאשר מחר (ראשון) את הצעת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לחוקק תוספת תקציבית של כ-3 מיליארד ש"ח לטובת מימון המשך הפינוי של תושבי הצפון - ובכך למעשה לפתוח את תקציב המדינה לשנת 2024, בפעם השנייה השנה.

ההודעה החריגה של הביטוח הלאומי: להאריך את זכאות מענקי "חלף האבטלה"

לפי הודעת דוברות השר, שאיננה דוברות משרד האוצר, הגדלת ההוצאה נעשית ללא הגדלת יעד הגירעון. אך במצב הפינויים ממומנים באמצעות קיצוצים של כספים קואליציוניים, ולא מיוצר כסף חדש - הגדלת מסגרת התקציב משמעותה הגדלת הגירעון.

היירוטים בצפון ליד צפת (צילום: דוב בער הכטמן)
היירוטים בצפון ליד צפת (צילום: דוב בער הכטמן)

מטרת המהלך של שר האוצר היא להימנע מקיצוץ הכספים הקואליציוניים ומצעדי התאמה כמו העלאת מיסים, אף כי גורמי המקצוע הצהירו מספר פעמים כי אלה צעדים נדרשים. 

כזכור, הממונה על התקציבים באוצר, יואב גרדוס, הזהיר את סמוטריץ' בשבוע שעבר מפתיחת מסגרת תקציב השנה הנוכחית, וקרא לממן את המשך הפינויים באמצעות קיצוצים ממקומות אחרים. לדבריו, הדבר עלול "לשדר חוסר אחריות פיסקאלית לשווקים" ולפגוע "באמונם בממשלה".

לפי הודעתו של שר האוצר, פתיחת התקציב תכלול תוספת תקציבית למימון המשך השהייה של תושבי הצפון במלונות, הפינוי העצמי, תשלום חלף אבטלה ומענקי חזרה לעבודה למפונים - בעלות כוללת של 2.7 מיליארד שקל. בנוסף, יכלל גם מימון בשווי 200 מיליון שקל להרחבת תוכנית הפיצויים לחיילי המילואים, וכן שיריון מקור תקציבי לפיצויים נוספים לנפגעי טבח 7 באוקטובר.