שר האוצר בצלאל סמטוריץ' הביא אתמול לאישור הממשלה בקשה להגדלה של 3.3 מיליארד שקל במסגרת התקציב, באמצעות מה שמכונה "קופסה חוץ־תקציבית". ההודעה בנושא שוגרה במוצאי שבת, בשעת לילה מאוחרת, ותוכנה מנוגד לחלוטין להמלצות הדרג המקצועי באוצר בראשות הממונה על התקציבים. בדרך זה חיפשו ומצאו מקורות תקציביים נוספים להמשך המלחמה ותשלומים נוספים לאנשי המילואים.

המדובר בקיצוץ של חצי מיליארד שקל בהוצאות משרדי הממשלה ומימון של חצי מיליארד שקל נוספים מהסכם המורים. ואולם שר האוצר בחר ב"דרך הקלה", שלכאורה לא תגדיל את הגירעון בתקציב (העומד על 6.6%) - אבל בפועל תעלה למשק ביוקר. התוצאה המיידית של מהלך זה, שאושר אתמול על ידי הממשלה, היא הורדה נוספת בדירוג האשראי של חברת מודי'ס, ובעקבותיה גם של חברות דירוג נוספות.

למרות החשש מנפילה בעקבות ההסלמה: המסחר נפתח בעליות | מומחה מסביר
נשיא לשכת העצמאים: "אין שר אוצר במדינת ישראל, סמוטריץ' פוחד ומורח זמן"

מהלך כזה מהווה פריצה של מסגרת התקציב, שכן לפי החוק אסור לחרוג ממגבלת ההוצאה התקציבית ולהגדיל בפועל את הגירעון שנקבע בחוק. אלא ששר האוצר מעדיף שלא להעמיס על שרי הממשלה מטלות נוספות, וכדי לא לקצץ בכספים שאינם הכרחיים למלחמה, כמו הוצאות תחזוקה קואליציוניות, הוא יוצר "קופסה פיננסית" שמקורות המימון שלה לא ברורים.

מאיפה מגיע התקציב? מפונים מקריית שמונה (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)
מאיפה מגיע התקציב? מפונים מקריית שמונה (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)

מהלך דומה נעשה גם בתקופת הקורונה. אלא שאז היה מדובר באתגר בריאות בינלאומי, ודירוג האשראי של המשק לא ירד בעקבות כך. בעיה נוספת היא שתקציב 2025 עדיין לא אושר למרות הבטחות שר האוצר. סמוטריץ' הסביר כי הגדלת ההוצאה נעשית ללא הגדלת יעד הגירעון. התוכנית תסדיר את המימון האמור עד סוף השנה ותכלול את החזר הקיצוץ שבוצע מתקציב משרדי הממשלה והסכמי השכר לצורך מימון תוכנית הפינוי ביולי ובאוגוסט.

שר האוצר גם מעוניין לממן את המלצות הוועדה הציבורית לנפגעי 7 באוקטובר, הכוללות מענקים וסיוע לאזרחים מעבר למענה בחוק. יישום מסקנות הוועדה יעלה השנה 250 מיליון שקל, ובשנה הבאה - עוד 750 מיליון.

שר האוצר: "אנחנו נוהגים באחריות תקציבית עליונה. בניגוד לנהי ולתחזיות הקודרות בתקשורת, כלכלת ישראל חזקה, והמדדים מצביעים על כך. בשל גידול בהכנסות, החקיקה הנוכחית אינה מגדילה את הגירעון השנתי הצפוי, העומד עדיין על 6.6%. אנחנו נוהגים באחריות כלכלית ונמשיך לנהוג כך".