"אי־הוודאות סביב תקציב המדינה לשנת 2025 ואי־ביצוע ההתאמות הנדרשות להקטנת הגירעון באופן מתמשך תורמים לעלייה בפרמיית הסיכון ועלולים להקשות על חזרת האינפלציה ליעדה," כך אומר ל"מעריב" נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון.

סמוטריץ' מצפצף על הנגיד ומאלץ אותו להשאיר את הריבית גבוהה | דעה

הוועדה המוניטרית החליטה אתמול כצפוי להותיר את הריבית ללא שינוי והיא תעמוד על 4.5%. זו הפעם החמישית ברציפות השנה שהריבית נותרת ללא שינוי. ההחלטה מוסברת בכך שמאז פברואר האינפלציה עלתה מ־2.5% לשנה ל־3.2% וביולי היא עקפה את הגבול העליון של יעד יציבות המחירים. הותרת הריבית ללא שינוי נוגדת מגמה שהופנמה על ידי בנקים מרכזיים בעולם של תחילת הורדת ריבית.

פרופ' ירון מזהיר את הממשלה מפריצת מסגרת התקציב ואומר: "אין ספק שצריך לתמוך במפונים וזה כרוך בעלויות, המהוות כחצי אחוז מהתקציב. היה ראוי למצוא מקורות פנימיים אחרים לטפל בהוצאה, בהינתן אי־הוודאויות. זה היה מסייע באמינות פיסקלית. בכל מקרה, צריך היה לבצע את זה סמוך לתקציב 2025 עם התאמות של 30 מיליארד שקל".

הנגיד מסביר את ביקורתו ואומר: "מאז פרוץ המלחמה גברו אי־הוודאות הגיאופוליטית והשפעותיה על המשק. אלו, לצד אי־הוודאות הפיסקלית, משתקפות גם בפערי התשואות הגבוהים בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ארה"ב ובמרווחי ה־CDS שקרובים לרמות שיא".

בתשובה לשאלה מתי תופחת הריבית אמר הנגיד: "תוואי הריבית ייקבע בהתאם להתכנסות האינפלציה ליעדה (1%־3%), המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית. זה לא יקרה לפני הרבעון הראשון של 2025 כשהאינפלציה תגיע לשיא".

בוועדה המוניטרית מעריכים שקיימים מספר סיכונים להאצה אפשרית באינפלציה ואומרים כי "ההתפתחויות הגיאופוליטיות והשפעתן על הפעילות במשק, הפיחות בשקל ומגבלות ההיצע המתמשכות משפיעות על הפעילות וההתפתחויות הפיסקליות".

בסקטור העסקי קיבלו אתמול את החלטת הריבית ברגשות מעורבים. יקי אברמוב, מנהל תחום מקצועי של רשת יועצי המשכנתאות מאני אמר: "בנסיבות הקיימות ברור שהנגיד לא יכול להתעלם מהעובדה שהאינפלציה מעל ליעד ומאי־הוודאות בתקציב".

מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר כי הותרת הריבית ברמה הגבוהה תכביד על מקבלי המשכנתאות ותקשה על יוקר המחיה. נשיא ארגון העצמאים לה"ב עו"ד רועי כהן: "אני חש תסכול מההחלטה שתעיק על הסקטור העסקי. אולם, כשאין שר אוצר מתפקד, ניתן להבין את ההחלטה".

לעומתו, רוני מזרחי, יו"ר ובעלים קבוצת מזרחי, אומר: "בניגוד גמור לדברי הנגיד, דווקא מדיניות הריבית שלו היא זו שמתדלקת הן את שוק הדיור, הן את שוק המשכנתאות והן את האינפלציה. הריבית הגבוהה גורמת לחוסר ודאות בשוק, מעלה את יוקר המחיה וגם מרסנת את הפעילות. רק הורדה שלה ב־2% לפחות תשנה את התמונה."

הראיון המלא עם נגיד בנק ישראל יתפרסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"