שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הציג אתמול את תוכניתו לתקציב המדינה לשנת 2025. במסגרת התקציב צפויות מספר גזירות והתאמות למשל העלאת מס הכנסה, הקפאת העלאת שכר המינימום והקפאה משמעותית של קצבאות. 

פרופ' ירון זליכה מתח ביקורת חריפה על תוכנית התקציב לשנת 2025 שהציג שר האוצר. בראיון ל-103FM הזהיר זליכה מפני כישלון התקציב וטען כי הוא מתבסס יתר על המידה על העלאת מיסים.

ידידותי למשתמש: תקציב ההישרדות שהציג שר האוצר סמוטריץ' | יהודה שרוני
נתניהו יטאטא אחרי סמוטריץ'? "אין ברירה - רה"מ יצטרך להיכנס לעובי הקורה"

"התוכנית ששר האוצר הציג, לא כל פרטיה גלויים לעינינו, אבל כבר כעת ניתן לומר שהתקציב הזה עומד להיכשל," אמר זליכה. "שני דברים בולטים בו: הסתמכות יתרה על מיסים ובפרט על אנשים עובדים, עסקים קטנים, ועל הצריכה הפרטית. זה יגרום לירידה בפעילות המשק". 

זליכה התייחס לטענות על אי-העלאת מיסים: "לא שמעתי אותו אומר שהוא לא יעלה מיסים, כי אם הוא אמר את זה הוא שקרן. גם השחיקה של מדרגות מס הכנסה – מה המשמעות שלה? העלאת מיסים." הוא הוסיף כי האוצר מדליף מידע על כוונות להעלות את המע"מ ל-18% ואף ל-18.5%.

הפרופסור הדגיש את חולשת המשק הישראלי וקרא לקיצוץ בהוצאות התקציביות: "במקום לקצץ הכול דרך ההוצאות התקציביות למשל – תעצור את הפנסיה התקציבית. לא פגיעה בזכויות ישנות, אלא חדשות. לא ייתכן שהממשלה ממשיכה לצבור פנסיות תקציביות לאנשים שעדיין לא יצאו לפנסיה, במקום כל עם ישראל. נגמר הכסף".

זליכה ביקר את ההתמקדות ביעד הגירעון: "יעד הגירעון הוא תוצאה, הוא לא סיבה. זה כאילו שהיעד של הרופא זה להוריד לך את החום. לא, היעד שלו הוא לרפא אותך מהמחלה." לדבריו, הבעיה האמיתית היא רמת ההוצאות הממשלתיות הגבוהה מדי. הוא הצביע על היעדר מנועי צמיחה בתקציב וחוסר התייחסות למאבק ביוקר המחיה: "המונופולים בשנים האחרונות משתוללים והבנקים מקרקסים את כולנו. אפס מעשה." זליכה גם ביקר את המשך התקצוב של חברות ממשלתיות כושלות.

בנוגע לתקציב הביטחון, זליכה ציין: "בשנים שלנו באוצר הקצנו שבעה אחוזים מההכנסות לביטחון. מ-2009 אנחנו רואים קיצוץ הולך ומחריף בהוצאות המלחמה מתוך התוצר. ערב המלחמה ירדנו ל-5%. לנצח נצחים נצטרך לחזור לרמה של 6 עד 7 אחוזים מהתוצר". לסיכום, זליכה קרא להגדלת העוגה הכלכלית, השתלטות על ההוצאות, הורדת יוקר המחיה, מאבק ביבואנים הבלעדיים וביטול מכסים.

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm