"שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וממשלת נתניהו הם עבריינים, כי לפי החוק היה צריך להגיש את תקציב 2025 לממשלה עד 18 באוגוסט, וזה לא קרה. כשסמוטריץ' ראה לאן נושבות הרוחות מכיוון חברות דירוג האשראי, הוא הזדרז להציג משהו", אומר ל"מעריב" ח"כ מיקי לוי (יש עתיד).

ח"כ לוי, המשמש כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה ובעבר כיהן כסגן שר האוצר, מוסיף: "אין ספק שחברות הדירוג היו מורידות את הדירוג בלי תקציב, וזה יהיה אסון. שר האוצר מסכן את עתידה הכלכלי של ישראל ואת עתיד הנכדים והנינים. זה תקציב 'בעזרת השם'. זה נהדר, אבל לא מספיק. אם סמוטריץ' לא יישמע לאנשי המקצוע באוצר, המשבר יילך ויחריף. הציון של שר האוצר בתום שתי שנות הכהונה שלו הוא נכשל. הוא לא נשמע להצעות אנשי המקצוע במשרד, שהם בעלי ניסיון והם מודאגים".

נתניהו הצהיר בעברית שאנחנו "רחוקים כפסע מניצחון ומוחלט" - ומה באנגלית?   
מה שסמוטריץ' לא סיפר: פרופ' זליכה חושף את השורות הקטנות בתקציב שיעלו לנו הרבה  

מיקי לוי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מיקי לוי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


יו"ר הוועדה לביקורת המדינה מותח ביקורת גם כנגד מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, על שאינו מכין מיידית דוח ביקורת מקוצר על המלחמה ומחדלי הממשלה. "ביקשתי מהמבקר כבר פעמיים להגיש עוד היום דוח ביניים בנושא המלחמה, אבל הוא גורר רגליים. המבקר מתבקש להכין דוח מקוצר של 20־25 עמודים. הוא כבר קיבל הרבה מידע, קיבל חומרים ושוחח עם אזרחים וקצינים".

"הרי אנגלמן, שבנו נפצע קשה במלחמה, מבין יותר מכל אדם אחר את עומק המחדל. המלצתי לו להגיש לי דוח ראשוני, שיאפשר לי בהמשך, על סמך הנתונים, להמליץ בוועדה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית כי נתניהו פוחד. אבל המבקר פוחד כנראה, ולכן הוא מתחמק", הוסיף. 

מתניהו אנגלמן (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
מתניהו אנגלמן (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)


לדברי ח"כ לוי, "המבקר טען שצריך לעשות דוח ביקורת מעמיק ומבוקר. אני מצדי הסברתי שלעם ישראל אין זמן. בגלל עומק המחדל אי אפשר להגיש דוח רק בעוד שנתיים. בוועדה אין לי את הרוב הנדרש להקמת ועדת חקירה בגלל נציגי הקואליציה, אבל לו הייתי מקבל דוח ביניים מהמבקר, הייתי יוזם את ההצעה להקמת ועדת חקירה. אני לא חושב שמישהו מהקואליציה היה מעז להתנגד בהצבעה. אני בטוח שכל חברי הכנסת יצביעו בעד".

עוד אמר: "ייתכן שהוא מתחמק כי הוא מפחד מביבי. אם הוא לא מכין דוח ביניים, הוא חוטא לתפקידו. אני דורש שהוא ימלא את חובתו המקצועית להגיש לי דוח מקוצר על סמך החומרים שהגיעו אליו. יש לו אינספור עדויות של אזרחים שנפגעו. ניסיתי לקבל ממנו הסברים, והוא טען שהוא עסוק מעל לראש. כבר שלחתי אליו ארבעה מכתבים והייתי במשרדו פעמיים. בפעם האחרונה טרקתי את הדלת בעצבים, אבל אני עדיין לא מרים ידיים".

הראיון המלא עם ח"כ מיקי לוי יתפרסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע".