הצעת החוק שתאפשר את פריצת התקציב לשנת 2024 בפעם השנייה הגיעה היום לדיון בוועדת הכספים. ההצעה מדברת על פריצת מגבלת ההוצאה בכ-3.5 מיליארד ש״ח, לטובת הארכת מימון המפונים והגדלת תקציב המילואימנקים.

שר האוצר סמוטריץ׳, שהיה אמור להגיע לדיון בוועדת הכספים על הגדלת הגירעון, הודיע אתמול שלא יגיע בשל ״דיון ביטחוני דחוף״. ראש אגף תקציבים והכלכלן הראשי הגיעו בשם גורמי המקצוע באוצר. 

״מדובר בהצעת חוק חריגה שלא קורית בימים כתיקונם״, אמר בוועדה ראש אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, ״אנחנו מגדילים את התקציב, בסביבה שבה הצמיחה חלשה והגירעון מאוד גבוה. המלחמה שפרצה ברבעון האחרון של 2023, פגעה בצמיחה של 2023 וביתר שאת בזאת של 2024״.

סמוטריץ' אוקטובר 2023 (צילום: נועם ריבקין פנטון פלאש 90)
סמוטריץ' אוקטובר 2023 (צילום: נועם ריבקין פנטון פלאש 90)

״לגירעון הגבוה יש השלכות – למשל הורדה בדירוג האשראי״, הסביר גרדוס. ״ההורדות שראינו כמובן נובעות בעיקר מהמלחמה, אבל גם בגלל הגירעון. זה רע מבחינת התייקרות החובות שאנחנו לוקחים. השנה עלויות הריבית נאמדו בכ-‏7 מיליארד ש״ח. סיימנו את שנת 2023 בגירעון פי 4 מהמתוכנן. ב-2024 הוא יהיה כמעט פי 6 מהתכנון המקורי".

בפתח הדיון שאל יו״ר הוועדה משה גפני את נציגי האוצר האם הם מכינים את התקציב לשנת 2025. בתגובה ענה הממונה על התקציבים: ״כן. אנחנו ננסה להביא אותו כמה שיותר מהר. מקיימים דיונים אינטנסיביים, כל היום וכל הלילה. התקציב אמור להגיע לממשלה באמצע אוקטובר״.