ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (רביעי) את צו מס הפחמן. הצו והתקנות שאושרו, ושייכנסו לתוקף בתחילת השנה הבאה, יובילו לעלייה הדרגתית במס הפחמן. המשמעות עבור הצרכנים - עלייה צפויה של 1% בתעריף החשמל כבר בשנה הבאה.

לפי הערכות, מחיר החשמל צפוי להתייקר ב-5% עד 2030, עם עלייה של 1% בתעריף מדי שנה. מחירי המים צפויים להתייקר גם הם ב-1%, וכן מחירי גז הבישול.

מה חיפש כלכלן מהמאה הקודמת במשרד האוצר של סמוטריץ'?
רמי לוי ממנה את בתו למנכ”לית משותפת ברשת לצידו

במקרה של גז הבישול, מטרת המיסוי היא לצמצם את השימוש בגז המזהם. אף שהמטרה טובה, לא ננקטו צעדים משמעותיים שמטרתם לעודד צרכנים להעדיף את האלטרנטיבות הבטוחות והסביבתיות יותר.

מפעלים במפרץ חיפה (צילום: יניב נדב, פלאש 90)
מפעלים במפרץ חיפה (צילום: יניב נדב, פלאש 90)

הצו מעגן גם את חובת משרד האוצר לפרסם את מתווה המענקים לתעשייה עד חודש דצמבר, על מנת שהצו ייכנס לתוקף. צו נוסף קובע פטור למתקני התפלה על הגז, שמשמש אותם לצורך הליך התפלת המים, וכן צו פטור ממע״מ למענקים הניתנים במסגרת המיסוי לתעשייה. 

ועדת הכספים נתנה אישור עקרוני לרשות המיסים לאחר שהוכנסו מספר שינויים שהציעה. בגלל הפגרה בה נמצאת הכנסת, הצווים יעלו לאישור המליאה בעוד שבועיים.

המזהמים הגדולים - ימשיכו ליהנות מפטור

על פניו, המס אמור להטיל מיסוי על המזהמים, ולגרום להם לצמצם את הנזק שהם גורמי לסביבה. בפועל, העובדה שהוא יוביל לעלייה בתעריפי החשמל וגז הבישול - תפגע יותר בצרכנים הקטנים ובמשקי הבית, מאשר בקבוצות המזהמות באמת.

"על דלקים מזהמים מוטל מס בלו", מסביר אייל עופר, לשעבר יועץ מקצועי בכיר לשר להגנת הסביבה בשנים 2015-2016. "כשזה נוגע לזיהום האוויר המקומי - גז כמעט ולא מייצר זיהום. לעומת זאת, דלקים כמו סולר ובנזין כן מזהמים, ולכן המיסוי עליהם היה רציני - וטוב שכך. אבל לצערנו, ארגוני לחץ של בעלי משאיות, יבואני רכב, נהגי מוניות ועוד קבוצות, הצליחו לסדר לעצמם פטור מהבלו על סולר. הם היו משלמים את הבלו בתחנת הדלק, והאוצר היה מחזיר להם את הכסף. כלומר - במקום שהמזהם ישלם, המזהמים הגדולים מקבלים פטור". 

התוכנית המקורית לצמצום הפטור על מס הבלו (צילום: ליעם אדיב)
התוכנית המקורית לצמצום הפטור על מס הבלו (צילום: ליעם אדיב)

"במשך כמה שנים היה מהלך לצמצום הפטור הזה", אומר עופר, "כשהמטרה הייתה להגיע ל-2025 כשהוא אמור להיעלם לגמרי. ואכן, הצליחו לעשות זאת בהדרגה. אבל עם פרוץ משבר הקורונה, הצמצום נעצר ועכשיו, מחזירים אותו בלי שנרגיש - במסווה של הטלת מס הפחמן, שכמעט ולא משנה לאזרחי ישראל, שנושמים אוויר לא מזוהם".