סוף שנת 2021 מתקרב בצעדי ענק, וזו התקופה שבה מנהלי חברות ובעלי עסקים סופרים מלאים, מסכמים את ההכנסות וההוצאות ומנתחים את השינויים שעברו עליהם ועל בתי העסק שלהם ב־12 החודשים האחרונים. במקביל – הם נערכים לקראת השנה החדשה ומציבים משימות ויעדים, אם כי תחת החשש שגם ב־2022, כמו בשנתיים שקדמו לה, יאט המאבק העולמי במגיפה את הפעילות הכלכלית המקומית והעולמית.
"בסגירת השנה, הדוח הכספי הוא המלך, למרות שיש ללא מעט עסקים נטייה לזלזל בו", מחדד את הנקודה זאב הרשקוביץ, המנכ"ל והבעלים של “ניהול נטו מביאים תוצאות" וסגן נשיא לשכת היועצים העסקיים והניהוליים בישראל. “לכן חשוב להיפגש עכשיו עם רואה החשבון או יועץ המס של העסק כדי להספיק לתכנן יחד את הרווחים לסוף השנה. אם למשל, אני רוצה להקטין את הרווח, אני ארכוש עכשיו משהו שתכננתי לרכוש בינואר. אם אני מגלה שהיו לי יותר מדי הכנסות, אני יכול לדחות אותן לינואר. אסור לשכוח את חשיבות שורת הרווח בהחזר ההלוואות של בית העסק למערכת הפיננסית".

מה עוד תמליץ ללקוח שלך לעשות בשבועיים שנותרו?
“בין היתר, לבדוק עם רואה החשבון אם יש יתרון מס לשלם לפני סוף השנה את קרן ההשתלמות וקופות גמל, לברר אם אפשר לטפל בחובות אבודים לפני תחילת השנה החדשה, לבצע גבייה ממוקדת כדי לייצר עודפים בחשבון הבנק, ולהפריש מראש את תשלומי החובות לפני שמתחילים הקנסות".

בהתכוננות לקראת שנת העסקים הבאה, הרשקוביץ מייחס לסוגיית בניית התקציב חשיבות רבה, קריטית אפילו. “התקציב הוא ‘מפת הדרכים של העסק', ושום בעלים לא יכול להתחיל שנה בלי לדעת לאן הוא רוצה וצריך להגיע בסופה - מה מחזור מכירות שהוא שואף אליו, האם לפתוח קווי מכירה חדשים או לשווק מוצרים חדשים. למשל הפעם הייתי ממליץ לכל בעל עסק לשבת טוב־טוב על התמחור של המוצר, השירות או הפרויקט שהוא מציע, כיוון שבתקופת הקורונה המחירים השתגעו. מה שהיה נכון לשנה שעברה כבר לא רלוונטי השנה - עלויות ההובלה, בעיקר הימית, זינקו במאות אחוזים, גם מחירי הדלקים קפצו, ועלויות השכר עלו משמעותית, כי אי אפשר למצוא עובדים".

לנצל את הגל

בתכנונים לקראת שנת העסקים החדשה מציע היועץ העסקי־ניהולי דן קריסטל, המתמחה בהצמחת ארגונים בתקופה של אי־ודאות, להתמקד הפעם במה שהוא מגדיר “המינון הנכון של ניהול העובדים", כלקח ישיר וחשוב מתקופת הקורונה: “השנתיים האחרונות לימדו אותנו שהמעסיקים צריכים לתת דגש על נושאים כמו גמישות תעסוקתית, שינוי שעות העבודה ועלויות השכר שקפצו. אתה יכול להעביר את האנשים לעבוד מהבית ובכך לחסוך למשל את אחזקת הרכבים שלהם, אבל צריך גם לזכור שעבודה מהבית דורשת הוצאות אחרות כמו שליחויות, כיסא וציוד למחשב ושאר פסיליטיז. בעל עסק שיתעלם מהשינוי הזה ירגיש זאת בשורה התחתונה העסקית, ובתפקוד ובתפוקות של העובדים".

גם הזינוק הדרמטי בעלויות התעבורה העולמית, במיוחד הימית, והחששות ממחסור במוצרים ובסחורות, הם עבור קריסטל פקטורים חדשים שמשנים את התמונה. “זה כמובן ישפיע על עליית המחירים, אבל לא רק", הוא מזהיר. “כבר עכשיו ניתן לראות את הארכת ‘טיים טו מרקט', הזמן שעובר בין רגע ההזמנה עד לקבלת המוצר. זה למשל יצריך הגדרה מחדש של האמנה בין הלקוח לנותן השירות. בסוף הרי זה מבוסס על יחסי אמון - אתה נותן לנו את הכסף, ואנחנו מתחייבים למסור לך את המוצר או השירות בתוך פרק זמן כזה וכזה. במצב שבו אנו נתונים כיום, קשה מאוד להתחייב על תאריכי האספקה - בארץ וגם בעולם".

וזה אתגר גדול לכל בעל עסק שעוסק בייבוא או בייצוא.
“שצריך עכשיו לשאול את עצמו מאיפה הוא יביא את המוצרים שלו בשנה הקרובה, ומצד שני - לאן לשווק את הסחורה שלו. עם זאת, העיכובים בשרשרת האספקה העולמית מעלים את הדרישה לתוצרת מקומית - ולכן יש כאן הזדמנות לבעלי עסקים לרכוב על הגל הזה ואפילו להגדיר את עצמם מחדש. מי שיידע למנף את הסיטואציה הלא רגילה הזו מבחינת אספקת השירותים והמוצרים, הזמינות והזריזות בהנגשה ובשירות - רק ירוויח, כי מצב חוסר הוודאות הוא כאן כדי להישאר".

ליזום את התרחבות העסק בשנה החדשה | הילה קניג

שנת 2021 כמעט מאחורינו, בעלי העסקים כבר בשלבי סיכום השנה, וכדי להגיע מוכנים לשנה החדשה זה הזמן לקחת רגע, לעשות זום אאוט, להתבונן ולשאול את עצמנו מספר שאלות: אלו יעדים הצלחנו להשיג? האם הצלחנו לקדם את מטרות העסק? מהם השינויים שהתרחשו בשוק שבו אנו פועלים? ומה עשו המתחרים שלנו?

חשוב מאוד לכל עסק להיות בבקרה על המשאבים השונים שהוא משקיע, אל מול התועלת שהם מניבים לו. האם אתם מרוצים מהתפקוד של האנשים ונותני השירות שמלווים אתכם? האם אתם יודעים למדוד את תרומתם לקידום העסק שלכם, או שאתם צועדים איתם מכוח האינרציה?
בצד זאת, המשאב הכי יקר של בעל עסק הוא הזמן. במקרים רבים חשוב לדעת להוציא שירותים שונים למיקור חוץ - הן כדי להקל על עצמכם והן כדי לתת למומחה רלוונטי לעשות עבורכם את העבודה. ניצול נכון של הזמן מאפשר להתמקד בעיקר, לבחון את התוצאות העסקיות וכן לבנות תוכניות השקעה והתרחבות של העסק לשנה החדשה. דוגמה להשקעה והתרחבות עתידית יכולה להיות רכישת נכס עבור העסק: כך למשל, ישנם עסקים מסוימים שאנו מייעצים להם לשקול רכישת מבנה לעסק במקום תשלומי השכירות, דבר שבתנאים מסוימים יאפשר לעסק חיסכון וצמיחה.

שורה התחתונה, יש לזכור שלכל עסק המאפיינים הייחודים עבורו. לכן כדאי לדון עם יועצי הבנק בכלים המתאימים למימון התוכניות העסקיות והשיווקיות של העסק. עבודה בצמוד לתוכנית עסקית מייצרת סדר, יציבות ומסייעת להצלחת העסק.

הכותבת משמשת כרפרנטית המחלקות העסקיות במנהלת אזור צפון וחיפה בבנק הפועלים

הילה קניג (צילום: באדיבות בנק הפועלים)
הילה קניג (צילום: באדיבות בנק הפועלים)

****

פועלים אתכם בכל החלטה
לקראת סיום שנת 2021, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד שמטרתו לתת כלים, ידע וטיפים להיערכות מיטבית של עסקים לקראת סיום שנת הפעילות, ובפתחה של שנת עסקים חדשה.

המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.