הרבה רעש עוררה רשות התחרות כשהחלה בחודש שעבר בחקירת מנהלי רשתות קמעונאיות כמו איציק אברכהן משופרסל או רמי לוי, בחשד לקרטל מחירים. בפועל התברר שהכתובת לטענות רשות התחרות אינה הקמעונאים, אלא יצרנים כדוגמת ענקית המזון אסם.

קבוצת אסם־נסטלה, הנמצאת בבעלות נסטלה העולמית ובניהול אבי בן אסייג, עדכנה אתמול את הקמעונאים על כוונתה לייקר סדרה של מאות מוצרי מזון בשיעור של 3%־7% ובממוצע ב־4.6%. כיצרנית מוצרי המזון השלישית בגודלה בישראל, אסם מובילה מהלך שאף יצרנית מזון אחרת לא העזה לעשות.

מנכ''ל אסם, אבי בן אסייג (צילום: איציק שוקל)
מנכ''ל אסם, אבי בן אסייג (צילום: איציק שוקל)


הביקורת התקשורתית החריפה מנעה את זה עד היום. גם הרשתות הקמעונאיות הבהירו שמהלך כזה בעיתוי הנוכחי הוא בעייתי. אומנם יצרנים אחרים כדוגמת סנו העלו מחירים ב־6%, אבל לא מדובר ביצרנית גדולה ולא במוצרי מזון חיוניים. 

ההתייקרות כוללת מאות מוצרים ובהם במבה, פסטה, קפה טסטר צ'ויס, חטיפים, קטשופ, עוגות ועוד. אם אכן אסם לא תתקפל ותעמוד בפני הלחץ הציבורי, אזי הבאים בתור יהיו יצרני מוצרי החלב, ובראשם תנובה ושטראוס, שייקרו את המוצרים שבפיקוח בעקבות עדכון מחיר המטרה של החלב.

אסם עושה את זה כי היא יכולה להרשות לעצמה, ואולי הבעלות הזרה מאפשרת לה להתעלם מרחשי לב הציבור. לפני שלוש שנים, כשהעזה לבצע מהלך דומה, הוזמנו מנהליה ללשכת שר האוצר לשעבר משה כחלון, ולאחר שהוזהרו חזרו בהם מההחלטה.

משה כחלון (צילום: ניר קידר,פלאש 90)
משה כחלון (צילום: ניר קידר,פלאש 90)


מה שהיה נכון אצל כחלון שונה היום. הרוח המנשבת מכיוונו של שר האוצר הנוכחי אביגדור ליברמן שונה, ולכן באסם לא חששו מביצוע המהלך, שכצפוי הוסבר בייקור העלויות. עם זאת, הם בחרו להדגיש כי מוצרי המזון לתינוקות של מטרנה לא יתייקרו. 

מאסם נמסר בתגובה: "חומרי הגלם, האריזה ועלויות השינוע זינקו בעשרות עד מאות אחוזים, באופן שלא נראה כמותו בעבר. לצערנו המגמה נמשכת והשלכותיה מסתכמות בעלויות חסרות תקדים בהיקפן, גם בניכוי השפעת שערי החליפין. לאחר שנקטנו כל מהלך אפשרי וספגנו את ההתייקרויות במשך תקופה ארוכה, אנו נאלצים לבצע עדכון שמפצה באופן חלקי בלבד על התייקרויות התשומות".