אור טרבלסי
שדרגנו את חוויית השירות

מה למדת בשנתיים האחרונות על בית העסק שלך ועל הענף שאתה פועל בו?
"עד כמה חשובה הייתה ההחלטה לפתוח את המשק החקלאי שלנו גם לסיורים מודרכים של משפחות ומבקרים, שמגיעים להפנינגים של קטיף עצמי של תות תלוי, כולל דוכני מזון, הפעלות וסיור בטרקטור בין החממות. בתקופת הסגרים והבידודים היו הרבה ימי שישי ששקלנו לבטל כדי שלא להפסיד כסף, אבל אז ראינו שהאנשים צריכים לצאת מהבתים לשטח ולנשום אוויר. זה לימד אותי שגם אם השיקולים הכלכליים לא תמיד מצדיקים, צריך ללכת עם השיקולים הערכיים ולפתוח כדי לא לאכזב את המבקרים שכן הגיעו".

מה השינוי המשמעותי שעשית בעסק בתקופה זו?
"לפני כשנה וחצי נפטר אבא שלי רמי ז״ל שהקים את המשק, ונאלצנו ללמוד הרבה דברים מאפס. אז כל המשפחה התגייסה, וכל אחד תרם בחלק שלו. מאז פסטיבל 'דרום אדום' הקודם עשינו מייק אובר למשק, שיפצנו, שילטנו ושמנו פינות ישיבה חמודות. ההסדר אצלנו ברור - בימי אמצע השבוע אנו מוכרים את הפירות והירקות שאנו מגדלים לסוחרים, ובימי שישי וחגים ללקוחות פרטיים. לאחרונה אני מתרכז פחות בהדרכות בגלל שאני לומד לתואר במדעי המחשב, ולכן הבאנו מישהו רצינית שההדרכות זורמות בעורקיה".

איזו "עצת זהב" היית נותן לעסקים אחרים בתקופה זו?
"לא להתייאש אם מגיעים פחות מבקרים ולא להפסיק ליזום. למשל, אנו כבר עכשיו מכוונים לזוגות אוהבים בוולנטיינ'ס דיי עם תותים עם שוקולד וכדומה. עצה נוספת היא שאם אתם רוצים לשדרג את חוויית השירות אצלכם, תחזיקו יותר עובדים קבועים ופחות מזדמנים. חוץ מזה, אל תהססו להכניס שיפורים טכנולוגיים שיפשטו לכם את הפעילות, כמו שאנו עברנו לכרטיסים דיגיטליים, שחוסכים זמן ועיכובים מיותרים. אני גם ממליץ לקדם את העסק שלכם במדיות החברתיות, שאותנו לקחו לכיוון מאוד חיובי".
אור הוא הבעלים של "משק 77 – מהחקלאי לצרכן". מושב תקומה, מ.א. שדות נגב. טל׳: 052-6304092

עינת לוי
סדנאות יצירה ארוזות עד הבית

מה למדת בשנתיים האחרונות על בית העסק שלכם ועל הענף שאתם פועלים בו?
"למרות מצב חוסר הוודאות, לא הפסקתי כמעט לאורך כל התקופה להפעיל את הסטודיו שלי לתפאורות, עיצוב אירועים וסדנאות יצירה של רקמה, ציור, פסיפס, מקרמה, הדפסה על עץ ועוד. זה לימד אותי שבעזרת היצירתיות הפנימית שלנו אנו יכולים להמשיך לקדם את העסק בכל מצב. במהלך פסטיבל 'דרום אדום' בשנה שעברה שמחתי לגלות שהחשיפה והפרסומים בעיתונות ובמדיות החברתיות גרמו לכך שאנשים מכל הארץ מכירים אותנו ועסקים קטנים בדרום מפרגנים לנו". 

מה השינוי המשמעותי שעשיתם בעסק בתקופה זו?
"במהלך הסגרים יצרנו סרטוני הדרכה ויצירה שהפצנו ביישובי המועצות האזוריות בסביבה. בשנה האחרונה יצאנו ביוזמה נוספת - אריזות של סדנאות יצירה אישיות, זוגיות ומשפחתיות בפסיפס, ציור וכדומה, שגם אותם חילקנו ביישובים סביב. זה עזר לאנשים רבים לעבור את תקופת הבידודים, ולנו זה אפשר להוציא סדנאות החוצה בלי שאצטרך להיות שם פיזית. אנו התחייבנו להציג את היצירות של משפחה ומשפחה, וכעת יש בכמעט כל יישוב קיר גדול עם עבודות פסיפס או ציורים".

איזו "עצת זהב" היית נותנת לעסקים אחרים בתקופה זו?
"שהכל צריך להיות מתוך אהבה למה שאתה עושה. בהתחלה המצב הלחיץ, אבל מהמקום הזה של האמונה באתי ואמרתי - זה אתגר, לא קושי. אני זוכה לעזרה מבני המשפחה בהכנת ערכות היצירה, כשגם בעלי השוטר נותן יד בזמנו הפנוי, אבל לא רק. לא מזמן היה מחסור גדול בבדי קנבס, ולזכותם של בעלי חנויות וסוכנים שאנו מכירים ייאמר שהם עשו שמיניות באוויר והשיגו לנו. זה היה מרגש לראות את ההתגייסות הזו".
עינת היא הבעלים של "עיצובים מהלב", סדנאות יצירה והעצמה ועיצוב אירועים. יישוב קהילתי מעגלים 311, מ.א. שדות נגב. טל׳: 050-2220893

עינת לוי, ''עיצובים מהלב'' (צילום: באדיבות המצולמים)
עינת לוי, ''עיצובים מהלב'' (צילום: באדיבות המצולמים)

חוויית ה״חזרה לטבע״ תלך ותתעצם | שלומי לחנה
"הנוכחות הדיגיטלית של עינת מ'עיצובים מהלב' מרשימה מאוד. האתר שלה מעניק חוויית משתמש גבוהה, מגוון המוצרים רחב והוא פונה למספר סוגי קהלים (זוגות, משפחות וכדומה). גם ההשתלבות שלה בפסטיבל 'דרום אדום' הנוכחי בולטת באתר ובחומרים השיווקיים. עינת מקפידה על פעילות שוטפת בפייסבוק, והמשובים מצוינים. הייתי ממליץ לה גם להתחיל בפעילות באינסטגרם, כי זו מדיה מצוינת למוצרים ויזואליים כל כך מיוחדים כמו שיש לה. לקראת הפסטיבל, חשוב לא לשכוח לאסוף רשומות של לקוחות המגיעים אליה ולהמשיך לתקשר איתם גם בהמשך באמצעות רשימת תפוצה.

"אור ממשק 77 השכיל לנצל את תקופות הסגר לשדרוג חוויית הלקוח, לשילוב דיגיטיזציה בתהליך הרכישה ולהתבססות על כוח אדם קבוע. כל זה מאפשר לו להעצים את חוויית הלקוח ולהתחבר לכמיהה של הורים רבים להוציא את הילדים לפעילות חווייתית ומשפחתית מחוץ לכותלי הבית. ההערכה היא שהמגמה הצרכנית של ‘חזרה לטבע' רק תלך ותתעצם בשנים הקרובות, ולכן העסק שלו נמצא בנקודת זינוק מצוינת לצמיחה".
הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ומרצה במכללה למינהל ובמרכז לצמיחה פיננסית

שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי (צילום: בנק הפועלים)
שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי (צילום: בנק הפועלים)

אסטרטגיה שיווקית מותאמת קהל יעד | הילה נצר ליננברג
"תקופת הקורונה הציבה אתגרים בריאותיים, חברתיים וכלכליים. נדרשת הכרה במשמעויות הכלכליות של משבר הקורונה על העסקים בכלל והעסקים הקמעונאיים בפרט. המציאות העסקית השתנתה והיא מחייבת כל בעל עסק לבחון את עצמו כל העת ולהשתנות בהתאם. נדרשת עשייה פרואקטיבית ומיקוד במה שחשוב ללקוח, תוך התחשבות בצרכיו המשתנים.

בתקופה זו נוכחנו להכיר בכוח הגדול של הרשתות החברתיות בקידום אסטרטגיה שיווקית מותאמת קהל יעד ומטרות עסקיות. שיווק והפצה באמצעות רשתות חברתיות ופלטפורמות של מדיה חברתית הינם כלי אפקטיבי בהגעה לקהל יעד פוטנציאלי ורלוונטי בכל עסק ובכל ענף. דרך פלטפורמה זו ניתן למצב את המותג, להגדיל את הפדיון העסקי ולמשוך קהלי יעד באמצעות פרסום ממוקד.

"המסחר המקוון הפך לרלוונטי אף יותר במהלך משבר הקורונה. לעסקים שהתנהלו לרוב במרחב הפיזי, מדובר באתגר מורכב המחייב היכרות עם כלים דיגיטליים ועולמות תוכן שונים. אני ממליצה לכל בעל עסק המעוניין להיכנס למרחב הדיגיטלי, להיוועץ גם עם הבנק שלו ולקבל כלים בנקאיים ושירותים פיננסיים היכולים לסייע לפיתוח מנועי צמיחה עסקיים חדשים".
הכותבת היא מנהלת יחידת האשראי באזור המרכז בבנק הפועלים

הילה נצר ליננברג (צילום: יח''צ)
הילה נצר ליננברג (צילום: יח''צ)

"מעריב" ובנק הפועלים ממשיכים ללוות ולתמוך בעסקים קטנים בהתמודדותם עם אתגרי מגיפת הקורונה המתמשכת. והפעם, במסגרת פסטיבל "דרום אדום" הנערך החודש בתמיכת פועלים בקהילה, אנו חוזרים לעסקים בדרום הארץ שסקרנו בתחילת המשבר. 
הציבור מוזמן להגיע ולתמוך בעסקי הדרום. מגוון סיורים ופעילויות ייפתחו לציבור הרחב בימים א'־ד' בהנחה של עד %50 בחסות בנק הפועלים. לרשימת האטרקציות והעסקים המלאה, חפשו בגוגל - דרום אדום. 
המידע בכתבה נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.