אורן שמאי
לחבר את המשק למורשת היהודית

"רעייתי אדווה ואני הגענו לפני כעשר שנים מרמת גן למושב פרי גן, עם חזון להקים חווה חינוכית שהיא מודל למשק אוטורקי שמבוסס על חקלאות בת קיימא, 'פרמקלצ'ר'. אני בכלל מגיע מתחום הקולנוע, עורך ומרצה, בלי שום רקע בחקלאות. לאט־לאט כבשנו מטר ועוד מטר, כשאנחנו עושים הכל בעצמנו ובעזרת שכנים וחברים. זה משק אורגני, שבנוי כולו מחומרים ממוחזרים. אפילו צינורות ההשקיה פורקו מחממות שננטשו. את העצים של הבוסתן קיבלנו כתרומה מהשכנים, והחורשה היא תרומה מקק"ל. נטענו את החווה במעגלים, כי זה מסמל את מעגלי החיים והטבע.

"יש לנו חלקה של צמחי מרפא, בעיקר מדבריים, שאנו מסבירים עליהם ומפיקים מהם שמנים ותמציות עבור מוצרי הקוסמטיקה האורגנית שאנו מוכרים כאן - סבונים, משחות וכדומה. יש גם משק חי וגם קפיטריה שבה אנו מוכרים מהמוצרים שלנו. למעט בתקופות של 'דרום אדום' ובחגים שבהם אנו פתוחים לקהל הרחב, אנחנו בעיקר עובדים עם קבוצות של משרד החינוך ושל גנים, ועם קבוצות של כאלה המתעניינים בצמחי מרפא ובחקלאות אורגנית. אני מדריך את הסיורים שהם חוויה של כל החושים - טעם, ריח, מראה - ומחנך לאהבת הארץ והאדמה.

"המתנדבים שלנו הם האנשים שחיים סביבנו, כשהמטרה היא שהם יגדלו עם המקום וייהנו מהפירות של העזרה שלהם. ובכלל, השכנים כאן עוזרים בכל דבר. למשל, אם צריך טרקטור - שולחים לנו מבלי לבקש כסף. אנחנו בתורנו נותנים למושב את מה שאנו יכולים, למשל בארגון ערבי כיף. כעת אנו מתאימים את החווה לקבלת קבוצות מחו"ל של פרויקט 'תגלית'. אנו מחלקים את החווה לפי ששת ימי הבריאה, כשאחת המטרות היא לחבר את הצמחים ובעלי החיים לפסוקים מהמקורות ובכך לתת ערך מוסף של מורשת ותרבות יהודית".
הכותב הוא הבעלים והמנהל של חוות "חמדת שדות" לחקלאות בת קיימא. מושב פרי גן, חבל שלום. טל': 052-8576286

רונן חורב
סדנאות ליודאיקה בעיצוב אישי מזכוכית

"נחשפתי לעולם הזכוכית והוויטראז'ים עוד כנער במושב שרשרת, ולימים הקמתי את הסטודיו שלי ליודאיקה ולאומנות יהודית ביישוב השכן מעגלים. אני יוצר את כל סוגי בתי מזוזות, חנוכיות, פמוטים, מגשים להבדלה של שבת ועוד עוד, לפעמים בשילוב של זכוכית ועץ זית. לפני כעשר שנים הגיע למועצה האזורית מדריך ביזמות עסקית, שהעלה את הרעיון המוצלח שאארח קבוצות ומשפחות לסיורים בסטודיו. אז יש לי כיום שני מסלולים, שאחד מהם הוא סיור בגלריה והסבר על תהליך היצירה והעבודות. למשל, איך אפשר להפוך בקבוק זכוכית של סבון למגש לפמוטים ואיך מכינים ויטראז', ובסוף עוברים לעמדה של ניפוח הזכוכית. 

"המסלול השני שלי הוא של סדנאות שמתאימות לבני זוג וגם למשפחות. הכלל הוא שכל אחד ייצא מכאן עם משהו מוגמר הביתה. למשל, עם ילד לקראת בר מצווה אנחנו ניצור יד מזכוכית לקריאה בתורה, שבה הוא ישתמש לקריאת פרשת השבוע ולברכות בבית הכנסת. זו חוויה משמעותית עבורם. בתקופת הסגרים הגדולים השקעתי בתצוגה, שיפצתי ויצרתי דברים מאוד מיוחדים. באופן מפתיע, התקבלו הזמנות בתקופה הזו, בעיקר מארה"ב. מסתבר שלאנשים היה זמן פנוי, אז הם ישבו על האינטרנט ופתאום נזכרו שהם לא קנו לבת דודה שהתחתנה מזוזה או פמוטים. 

"אני מפרסם חזק ברשתות החברתיות - אינסטגרם ובמיוחד פייסבוק, שהרבה הזמנות מיוחדות מגיעות ממנו. אהבתי את היוזמה של הבנק בפסח הקודם להכניס גם את התיירנים של 'דרום אדום' להסדר של כניסות חינם למוזיאונים ולאתרי המורשת. הגיעו לכאן בחול המועד מעל 500 איש שנרשמו לסיורים ולסדנאות. ובכלל, התחברתי לפסטיבל 'דרום אדום' ואני עובד איתם כל שנה. יש להם קידום מצוין וחשיפה גדולה בכל הארץ. מגיעים אנשים ממקומות שלא שמעתי עליהם. הם נכנסים, מתרשמים וגם קונים - וזה הערך המוסף".
הכותב הוא הבעלים של "רון ארט – סטודיו ליודאיקה בעיצוב אישי" ביישוב מעגלים. טל': 052-3923938

רונן חורב (צילום: זוהר חורב )
רונן חורב (צילום: זוהר חורב )

המיקוד - מפתח להצלחה לאורך זמן | דן קריסטל
"קו משותף עובר בין הסיפור של אורן לזה של רונן, והוא - האומץ והתעוזה ללכת עם החלום, התשוקה, להתמקד בו ולהתמקצע בו, עד כדי כך שאנשים אחרים באים ללמוד זאת ממך וגם מוכנים לשלם על כך. מהסיפורים עולות כמה תובנות עסקיות על ניהול העסק, הנכונות לכל בעל/ת עסק עצמאי, והראשונה שבהן היא - התמקדו במוצר או השירות שבו אתם מצטיינים: זה יכול להיות מוצרי קוסמטיקה אורגניים, חפצי יודאיקה מזכוכית או עץ, או סיורי אוכל מקומיים. ככל שתתמקדו יותר, כך תהיו מקצוענים יותר, ואנשים יהיו מוכנים לשלם על כך.

במקביל, הגדירו במדויק את קהלי היעד שלכם: משפחות, מוסדות חינוך, חברות והתמקדו בהם. ודאו אל מי אתם פנים, ואילו אמצעים רלוונטיים להם: בני נוער? טיקטוק ואינסטגרם. מורים? קבוצות ייעודיות בפייסבוק, וכן הלאה. כך תקדמו בצורה נכונה ויעילה את שיווק העסק שלכם. בסופו של דבר, "אירוע הקורונה" הנכיח את חשיבות המיקוד בניהול העסקי כמפתח להצלחה לאורך זמן. היכולת להתמקד ולזקק את התובנות הללו היא יכולת נרכשת, גם בתהליכי ליווי עסקי.
הכותב הוא יועץ עסקי־ניהולי בכיר, מומחה בפיתוח ארגוני והון אנושי

דן קריסטל (צילום: ללא קרדיט)
דן קריסטל (צילום: ללא קרדיט)

חגיגות קטנות, חוויה גדולה | רוני תורג'מן
"בשנים האחרונות הפך פסטיבל דרום אדום לחגיגת העסקים הקטנים והוא מעניק להם במה לשווק את מרכולתם בצורה יצירתית וחווייתית. עסקים רבים ראו באתגרי תקופת הקורונה הזדמנות לבחון את התמונה הגדולה ולאתר כיווני צמיחה חדשים.

"בחשיבה משותפת עם הלקוחות באזור הדרום אנו מוצאים לכל אחד את הפתרונות המתאימים לו, שיאפשרו לממש את החלומות והמטרות העסקיות, גם בתנאי אי־ודאות. רבים מהם לוקחים השנה חלק בפסטיבל. 

"ההמלצה שלנו לעסקים היא למנף את החשיפה המיוחדת שלה הם זוכים בתקופת הפסטיבל. המפתח הוא לייצר חוויית לקוח ייחודית וזכירה, ולפתח פלטפורמות שיווק דיגיטליות מזמינות שיאפשרו להעצים את החוויה ולהנגיש את המוצרים והשירותים שלהם לכלל הציבור, גם מעבר לימי הפסטיבל".
הכותבת היא סגנית מנהלת סניף שדרות בבנק הפועלים

רוני תורג'מן (צילום: ללא קרדיט)
רוני תורג'מן (צילום: ללא קרדיט)

"מעריב" ובנק הפועלים ממשיכים ללוות ולתמוך בעסקים קטנים בהתמודדותם עם אתגרי מגיפת הקורונה המתמשכת. והפעם, במסגרת פסטיבל "דרום אדום", הנערך החודש בתמיכת פועלים בקהילה, אנו חוזרים לעסקים בדרום הארץ שסקרנו בתחילת המשבר. 
הציבור מוזמן להגיע ולתמוך בעסקי הדרום. מגוון סיורים ופעילויות ייפתחו לציבור הרחב בימים א'־ד' בהנחה של עד %50 בחסות בנק הפועלים. לרשימת האטרקציות והעסקים המלאה, חפשו בגוגל - דרום אדום. 
המידע בכתבה נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.