חברת האנרגיה סטורג' דרופ דיווחה אתמול על הצלחה בניסוי להפעלת מערכת לדחיסת אוויר בלחץ של 80 בר במתקן החברה באשדוד.
מדובר בטכנולוגיה בתחום המאתגר ביותר של ויסות עומסי אנרגיה. הפטנט מיועד לאגור אוויר בלחץ גבוה ולספק אנרגיה חשמלית ירוקה בשעות השיא.

הצלחת המתקן תאפשר הפעלה באתרים שונים ברחבי העולם ובעיקר בארה"ב. בתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה מכהן הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט וכסגנו משמש מנכ"ל חברת פז לשעבר יונה פוגל. החברה מנוהלת על ידי שי כהן.


איזנקוט משמש גם כדירקטור בחברות הבורסאיות וילאר וצור שמיר, אך פעילותו בחברת האנרגיה היא המאתגרת ביותר. האתגר העסקי של החברה גדול במיוחד, שכן ערב המיזוג עם החברה הבורסאית מידווי פורסם שסטורג' דרופ ספגה הערת עסק חי, המעמידה בספק את המשך פעילותה.

למרות זאת, מאז חלו בה מספר התפתחויות עסקיות חיוביות. החברה חתמה לפני חודשיים על הסכם עם משרד האנרגיה האמריקאי לניצול הפטנט שלה של אגירת אנרגיה באוויר דחוס לייצור חשמל.

אתמול עלתה החברה שלב נוסף, ודיווחה שפיתחה מדחס בוכנה המגיע ללחץ כפול מהמתחרים (80 בר). המתקן דוחס את האוויר באמצעות בוכנות מים, להבדיל מבוכנות מתכת במדחסים קונבנציונליים שיעילותם נמוכה.

המערכת (HyDrop) מחוברת למתקני אנרגיה מתחדשת וכוללת את תהליך הטעינה באמצעות הפעלת משאבות מים שדוחסות אוויר באמצעות בוכנות מים. השלב השני הוא תהליך פריקת האוויר הדחוס, שמסחרר מים במעגל סגור ומפעיל טורבינת מים לייצור חשמל.


בחברה אומרים שהצלחת הפעלת המתקן תלויה בהיתכנות הטכנולוגית של מערכת הדחיסה. הישג זה יאפשר לחברה לצמצם את גודל המערכת למחצית מהנפח של המתחרים ויעניק לסטורג' יתרון משמעותי על פני המתחרים בדרך של הקטנת עלות האגירה. עוד הוסיף המנכ"ל: "הטכנולוגיה שפיתחנו היא פורצת דרך ונותנת פתרון כלכלי וירוק לאגירת אנרגיה. בכוונתנו להציג יתרון טכנולוגי על פני טכנולוגיות מתחרות. הצלחת המתקן היא בשורה לעולם והאנרגיה הירוקה".

בראיון לרדיו 103FM התייחס אתמול איזנקוט לנושא ואמר כי "יש ניסיון ייחודי לפתח מערכת שהיא לא בטריות חשמליות אלא פטנט ישראלי של אגירת אוויר ודחיפה שלו ולמעשה הפעלה שלו, ועל ידי כך יצירת חשמל מוזל בשעות שיא. יש פה ניצול של ידע שפותח על ידי יוצאי הטכניון, שיכול להביא לתועלת ענקית גם למדינת ישראל וגם לאחרות בעולם".