חוות קורנמל

חוות קורנמל, הנטועה על גבעה הצופה אל הנוף המדברי בהר הנגב 30 ק"מ דרומית לבאר שבע, הוקמה ב־1997 על ידי ענת ודניאל קורנמל, בוגרי הפקולטה לחקלאות. "בחווה יש דיר של כ־100 עיזים שגדלות תוך הקפדה על תנאי ממשק ותזונה נאותים, התורמים לאיכות החלב ולבריאות העיזים", מספרת ענת.

"אנחנו חולבים את העיזים פעם ביום ומייצרים גבינות בין פעמיים לשלוש בשבוע. כל יום יש עבודה במחלבה, מפני שהגבינות שלנו עוברות תהליך של הבשלה. כל הגבינות נקראות על שמות העיזים - אנחנו נותנים קרדיט ליצרניות. כל חג, בייחוד שבועות, שהוא חג החקלאים, מרגש אותנו. אבל אין לנו יכולת להגביר ייצור לקראת החג, משום שאנו תלויים בחליבת העיזים. עם כל הרצון הטוב, העיזים קובעות את הקצב, וטוב שכך". 

רוב הגבינות, היא מציינת, מבוססות על טכנולוגיה של גבינות צרפתיות. "אנחנו עושים גבינות לפי הטכנולוגיה של קממבר, של ברי. כמו כן, אנו מייצרים גם משקאות יוגורט. בחווה נמצאים העדר, מכון החליבה והמחלבה. יש גם מסעדה וחנות שבה אנו מוכרים את התוצרת שלנו ומוצרים נלווים. אנחנו אופים לחם שאור ומחמיצים מלפפונים במי גבינה". 

לא לפספס: "גבינת כתם (23.6 שקל ל־100 גרם) נקראת על שמה של העז כתם, אחת ממייסדות העדר, שהיה לה כתם גדול על הבטן. זאת גבינה שמנתית ועיזית - הגבן הוא לקטי, כלומר הגבינה עוברת תסיסה ארוכה. אני ממליצה גם על משקה יוגורט יעל, הנקרא על שמה של העז יעל. זהו יוגורט חמצמץ בעל מרקם חלק וטעים מאוד (14 שקל ל־300 מ"ל; 32 שקל ל־1 ליטר).

שעות פתיחה בחג: 4 ביוני - 10:00־16:30, 5 ביוני - 10:00־17:00.


מחלבת עין כמונים

עין כמונים הוא משק חקלאי בגליל התחתון, שנוסד בתחילת שנות ה־80 על ידי משפחת אוברוצקי. במשק עדר של מאות עיזים הרועות במרעה טבעי בשטחים רחבים. נוסף על כך, פועלים במקום מחלבה, בית בד לייצור שמן זית, חנות ומסעדה על טהרת התוצרת העצמית. יש גם פינת חי עם עיזים. 

מחלבת עין כמונים מייצרת כ־30 סוגי גבינות עיזים מחלב העדר המקומי, כגון לאבנה, צפתית, גבינות קשות המיושנות שנה לפחות וגבינות בסגנון צרפתי, כמו ברי וקמבבר. "אני עוסק בכל - מהעז ועד הגבינה - בסיוע הצוות שלנו, כמובן", אומר פלג אוברוצקי, דור שני למשק. "המוצרים שלנו נמכרים אצלנו בחנות, ואנחנו עובדים גם עם מעדניות בתל אביב ובירושלים ועם כמה בתי מלון בירושלים. אף על פי ששנים אני עוסק בתחום, כשמתחילה חגיגת שבועות זה תמיד מרגש. בערב החג אנשים מגיעים אלינו לבושים בלבן. זאת אווירה מיוחדת מאוד. גם בשבועות יש לעיזים הכי הרבה חלב - זאת העונה שלהן". 

לא לפספס: "בגבינות בסגנון הצרפתי לא הייתי מוותר על גבינת שחר - גבינה בעלת טעם מיוחד מאוד, השייכת למשפחת הגבינות השטופות (25 שקל ל־100 גרם). בגבינות הקשות אני ממליץ על גבינת טל הגליל - גבינה מיושנת בעלי דפנה (21.9 שקל ל־100 גרם) וגם על גבינה ספרדית ביין (21.90 שקל ל־100 גרם). 

גבינות עין כמונים   (צילום: באדיבות: מחלבת עין כמונים)
גבינות עין כמונים (צילום: באדיבות: מחלבת עין כמונים)

שעות פתיחה בחג: 4 ביוני - 09:00־20:00 (למסעדה עדיף לתאם מראש), 5 ביוני - 09:00־16:00.

מחלבת אלברוס

מחלבת אלברוס בכפר כמא שבצפון הוקמה ב־2010 על ידי בני הזוג נוח ושרה תחאוכו. "זוהי מחלבה ביתית קטנה, בוטיקית, שפועלת ברישיון משרד הבריאות", מספרת שרה. "אנחנו קונים חלב מרפת ממושב ליד ומייצרים גבינות צ'רקסיות מסורתיות מחלב בקר בלבד. בצמוד למחלבה יש חנות לממכר גבינות, ומבעד לחלון המחלבה אפשר לראות את תהליך ייצור הגבינות. בעלי ואחיו מייצרים את הגבינות, ואני עוסקת יותר בצד המנהלתי". 

המחלבה מייצרת שלושה סוגי גבינה צ'רקסית: רגילה־קלאסית (חצי קשה בין ריקוטה לצפתית ולבולגרית), גבינה מעושנת וגבינה למריחה בסגנון לאבנה. 

בתיאום מראש ניתן להגיע למקום בקבוצות ולקבל הדרכה על ייצור הגבינה ועל הצ'רקסים. "אנחנו מתרגשים מאוד לקראת החג. אנחנו אוהבים לפגוש אנשים ולספר להם על הגבינות הצ'רקסיות", אומרת שרה. 

לא לפספס: "חייבים לטעום את הלאבנה (35 שקל ליחידה במשקל של יותר מחצי ק"ג) ואת הגבינה המעושנת (40 שקל ליחידה במשקל של יותר מחצי ק"ג). המעושנת היא מיוחדת מאוד בטעמה. הלאבנה הקלאסית גם טעימה וגם שימושית מאוד במטבח. אפשר לאכול אותה כמו שהיא וגם להכין ממנה כריכים וטוסטים. היא מצוינת לפסטות ולפשטידות, ואפילו כנאפה מכינים באמצעותה פה בכפר, וכמובן, גם את המאפה הצ'רקסי המסורתי הממולא בגבינה". 

גבינות של מחלבת אלברוס   (צילום: אסלן אבגנה)
גבינות של מחלבת אלברוס (צילום: אסלן אבגנה)


שעות פתיחה בחג: 4 ביוני - 09:00־19:00, 5 ביוני - 08:00־19:00.

מחלבת Dear נינה

Dear נינה היא מחלבת בוטיק במושב נטעים, דרומית מערבית לראשון לציון, לייצור גבינות ויוגורט מחלב עיזים ללא חומרים משמרים בשיטות מסורתיות. המקום הוקם בשנת 2008 על ידי חנן ורותם גד ובסיוע משפחתה של רותם ("נינה" הוא שם אמה). "אנחנו מגדלים כ־200 עיזים ודואגים לכל מה שהן צריכות", אומרת רותם. "בהתחלה המטרה הייתה רק לגדל עיזים, אבל בסוף גם ייצרנו גבינות.

במחלבה מייצרים יוגורט (גם יוגורט בטעמים בתוספת פרי) ומגוון רחב של גבינות רכות, חצי קשות וקשות. בעלי בעיקר מייצר, ואני אמונה יותר על העניין המנהלתי. יש לנו חנות־מעדנייה עם כל הגבינות שלנו ומוצרים נלווים, כמו זיתים ושמן זית. החנות צמודה למחלבה, ואפשר לראות מבעד לחלון את תהליך הייצור. כל שישי־שבת גם הדיר עצמו פתוח. גם בערב החג אפשר להיכנס לדיר וללטף את העיזים ואת הגדיים". 

התוצרת של המחלבה, מספרת רותם, "נמכרת רק בחנות שלנו. אנחנו מחלבה קטנה, בוטיקית ולא תעשייתית, ואנחנו לא מתכוונים לשווק את עצמנו החוצה לחנויות. אנחנו מייצרים מה שאנחנו יכולים. שבועות הוא החג האהוב עליי, ואנחנו משתדלים לייצר גבינות מיוחדות יותר. לפני כמה זמן יצרנו גבינה עם סומק, שאמורה להיות מוכנה לשבועות". 

לא לפספס: "גבינת מיקה על שם הבת שלי - גבינה קשה שמכינים בדרך כלל עם פטריות כמהין (18 שקל ל־100 גרם); גבינות גאיה על שם בתי הנוספת, שתמיד מתובלות בכל מיני תוספות, כמו חרדל ופפריקה (18 שקל ל־100 גרם); ומלבי מדהים מחלב עיזים (12 שקל למנה עם תוספות)". 

גבינות של מחלבת נינה Dear‏   (צילום: באדיבות מחלבת נינה )
גבינות של מחלבת נינה Dear‏ (צילום: באדיבות מחלבת נינה )

גבינות של מחלבת נינה Dear‏   (צילום: באדיבות מחלבת נינה )
גבינות של מחלבת נינה Dear‏ (צילום: באדיבות מחלבת נינה )

שעות פתיחה בחג: 4 ביוני - 08:30־14:00.

מחלבת שירת רועים

בשנת 2008 הקימה מיכל מור מלמד, קלינאית תקשורת בעברה, את מחלבת הבוטיק שירת רועים. היא החליטה לעשות שינוי תעסוקתי בחייה בעקבות ביקורה בהרי האלפים, שבהם ראתה איך מייצרים גבינה שוויצרית והוקסמה. המחלבה נמצאת בלוטם שבגליל התחתון בתחומי מועצה אזורית משגב ומייצרת בשיטות מסורתיות 28 סוגי גבינות מחלב צאן, עיזים וכבשים: גבינות קשות, חצי קשות, חצי רכות ורכות. כמה מהן כבר זכו בפרסים בתחרויות בינלאומיות. 

"את החלב אני לוקחת ממגדלים. ההתמחות שלנו היא לייצר גבינות", מספרת מור מלמד. היא אף מציינת שהמחלבה עובדת על טהרת הנשים בלבד: "אני הגבנית, ויש עוד ארבע נשים שעוזרות לי". היא מוסיפה: "גבינות המחלבה מבשילות בין שלושה שבועות לשנה ונשטפות על בסיס יומיומי במי מלח בכל תקופת הבשלתן. בצמוד למחלבה הקמנו מרכז מבקרים בוטיקי 'בית לגבינות'. במקום מתקיימות פעילויות מגוונות לקבוצות סביב נושא הגבינה. בניתי את המקום בצורה כזו שבמרכז המבקרים יש קיר שקוף שאפשר לראות דרכו את חדר הייצור וההבשלה.

יש גם מעדנייה שבה ניתן לרכוש את התוצרת. זה מקום לפודיז, לאנשים אוהבי קולינריה. ביום שישי (היום) מתקיים יריד יצרנים בוטיקיים לקראת החג, המוכרים שמן זית, ריבות ודבש. הכל מקומי, גלילי". חג השבועות, לפי מור מלמד, הוא חג שגורם לה לעבוד כל השנה: "כשנגמר שבועות, אני מיד מתחילה לייצר גבינות לשבועות הבא. הדבר הכי כיפי הוא לראות אנשים שמתרגשים מהגבינות שלנו. עשירה לא אהיה מהמחלבה, אבל הסיפוק הוא שאנשים נהנים מהתוצרת". 

לא לפספס: "מעין חרוד (25 שקל ל־100 גרם) - גבינה קשה מחלב כבשים ומדהימה בטעמה וגם פרי מגדים (25 שקל ל־ 100 גרם) - גבינת כבשים מיוחדת בטעמה. 

גבינות מחלבת שירת רועים  (צילום: שני בריל)
גבינות מחלבת שירת רועים (צילום: שני בריל)

שעות פתיחה בחג: 4־5 ביוני: 10:00־17:00.

שביל פרות החלב 

המקום שבבעלות צביקה ואפרת ברנדס נמצא במושב בית לחם הגלילית בעמק יזרעאל, ומתמחה בתיירות חקלאית הבנויה על פעילויות שונות ברפת. "הרפת, שבה 110 פרות וגם עגלים ועגלות, קיימת 65 שנים. אנחנו מייצרים 3,500 ליטר חלב ביום, שהולכים לתנובה. בתחום התיירות אנו עוסקים כ־20 שנה", מספר צביקה. 

בשביל פרות החלב מתקיימת פעילות ברפת המותאמת לילדים ולמשפחות: מקבלים הסבר על המקום, מלטפים את העגלים הצעירים, מאכילים את הפרות ולומדים לחלוב בידיים במכון החליבה. את החלב מוזגים לבקבוקים ומגמיאים את העגלים הקטנים. כמו כן, מבקרים ברפת רובוטית, מכינים שוקו וחובצים שמנת לחמאה (45 שקל לפעילות של שעה וחצי, והתשלום מגיל שנתיים וחצי). 

שביל פרות החלב  (צילום: מאיה ברנדס)
שביל פרות החלב (צילום: מאיה ברנדס)

שעות פתיחה בחג: 4־5 ביוני - 09:00־18:00.

יטבתה

בדרך לאילת אפשר לעצור ביטבתה. זהו מתחם תיירותי המשלב את פונדק יטבתה הנוסטלגי ואת פארק יטבתה - מרכז מבקרים חווייתי לכל המשפחה, החושף את סודות טעם יטבתה ומשלב חוויה ותוכן. חלק מהפעילות כוללת מיצגים המספרים על הדרך ההיסטורית מראשית הקמת הקיבוץ, על החזון להקים את המחלבה ועל ההיסטוריה מאז ועד היום, עת שהפכה יטבתה לאחת המחלבות המובילות. נוסף על כך, ניתן למצוא במקום את כל משקאות החלב ואת החלב עצמו של מחלבת יטבתה הנמכרים בחנות שבתוך פונדק יטבתה. לרגל שבועות מציעים במקום גם קולקציית גלידות בטעמי עוגות גבינה (סיור בפארק: 25 שקל). 

מתחדשים יטבתה (צילום: יח''צ)
מתחדשים יטבתה (צילום: יח''צ)


שעות פתיחה בחג: 4 ביוני - בפונדק 08:00־20:00, בפארק 11:00־16:00; 5 ביוני - בפונדק 07:00־21:00, בפארק 10:00־16:00 (הדרכה אחרונה שעה לפני הסגירה).