הפיקוח על הבנקים פרסם אתמול (שלישי), במלאת שנה לרפורמת "מעבר בקליק" שנועדה להקל את המעבר בין הבנקים, את נתוני המעבר. החוק חייב את הבנקים לאפשר ללקוחות מעבר מבנק לבנק בצורה קלה, מהירה, בטוחה וללא עלות. הרפורמה נועדה להגביר את התחרות, לאפשר לשחקנים חדשים להציע שירותים, להקל על המעבר בין בנקים ולאפשר ללקוחות לשפר את התנאים. בפועל התוצאות מאכזבות.

עד סוף נובמבר 2022 הוגשו 96 אלף בקשות, מתוכן עברו לבנק אחר 67 אלף לקוחות בלבד, שהם כ־0.8% מלקוחות הבנקים. לגבי מעברים בין בנקים שמתבצעים בעקבות סגירת חשבונות, כ־125 אלף לקוחות סגרו חשבון עו"ש במחצית 2022.

כ־28 אלף בקשות ניוד לא הושלמו בפועל: 35% בוטלו ביוזמת הלקוח, בעיקר כתוצאה מפעולות שימור של הבנקים ומהצעות לשיפור תנאי ניהול החשבון. 65% מהבקשות לניוד בוטלו ביוזמת הבנקים, מתוכם 47% מסיבות טכניות (כמו קיום אשראי שלא נפרע).

סקר שביעות רצון לקוחות הראה ששביעות הרצון מהטיפול בהעברת החשבון על ידי הבנק שאליו עברו גבוהה יותר בקרב המתניידים באופן מקוון. מרבית המשתמשים במערכת המקוונת לא חוו קשיים בעת ביצוע המעבר מבנק לבנק.

מבנק ישראל נמסר כי הפיקוח על הבנקים בראשות יאיר אבידן מקיים מעקב הדוק אחר ביצועי המערכת המקוונת ובוחן את אופן התנהלות הבנקים ויישום הרפורמה, במטרה לחזק את אמון הציבור במערכת המקוונת ולהגביר את השימוש בה.  

יאיר אבידן (צילום: אבשלום ששוני)
יאיר אבידן (צילום: אבשלום ששוני)