בתום חקירה שנוהלה על ידי מפלג ההונאה של מחוז חוף, יחידת הסייבר והפשיעה המקוונת, הוגשה הצהרת תובע נגד תושב פתח תקווה שהונה תושבים בהיקף של 4.5 מיליון שקלים. על כך, יוני אפרתי, מנהל מערך אבטחת מידע והגנת הסייבר בבנק הפועלים, שוחח הערב (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM. במהלך השיחה, סיפר אפרתי על תהליך החקירה ומה הם תמרורי האזהרה שיש לשים אליהם לב.

בפתח השיחה, סיפר אפרתי כיצד עברה התרמית: "החליטו לטרגט אוכלוסייה מבוגרת, בעיקר של יוצאי חבר העמים. אותו מתקשר התחזה לגורם אכיפה או גורם פיננסי, ובעצם סיפר לאותו הלקוח שמנסים לגנוב כסף מחשבונו, ויש בו פעילות חשודה. אומרים לו שהגורם שמנסה להוציא את הכסף הוא הבנקאי עצמו. במהלך השיחה מבקשים את כל הפרטים של האדם ומסבירים לו שזו חקירה סודית, ואסור לו לדבר על זה עם אף אחד, אחרת הוא יהיה שותף לדבר עבירה. על ידי שיטת הנדסה חברתית והונאה בעצם גורמים ללקוח להוציא כספים, ולהעביר אותו לצד שלישי. בחלק מהתהליכים העבירו את הכסף באופן ישיר לאדם שפגשו ברחוב, ובחלק מהמקרים להעביר כספים בצ'יינג'".

אפרתי הוסיף: "צריך לציין שהשיחות, רובן התנהלות בשפה הרוסית בכדי לייצר אמון. הבנקאים שאלו שאלות וניסו לברר ולהתריע שיש מקרים כאלה. יש אנשים ששלחו ללקוחות תעודת שוטר מזויפת בווטסאפ בכדי לרכוש את אמונם. אנחנו שומעים סיפורים שלא תמיד אומרים את האמת. הם בטוחים שהם חלק מחקירה סודית, והוא בטוח שהוא עושה את הדבר הכי נכון. זה מה שמקשה עלינו להקטין את היקף הפעולה. זו לא בעיה של בנק הפועלים, זו בעיה כלל ארצית".

לאחר מכן, סיפר אפרתי כיצד התחילה החקירה: "זה מתחיל בתלונה של לקוח שמבין שעבר הונאה. אנחנו עושים תחקיר, ומתקדמים. זה לקוחות שמבינים שהם נעקצו. הדבר הראשון הוא להגיש תלונה במשטרה. זה חובה. הגורמים שמבצעים את ההונאה פועלים שוב ושוב. אנחנו משתפים את מערך הסייבר, ואף בנקים אחרים מזרימים אלינו סיפורים שונים".

בסיום, הסביר כיצד לשים לב לתמרורי האזהרה: "צריך לשים לב שכשמתקשרים אלינו ומתחזים לרוב מבקשים מאיתנו פרטים. אם המשטרה תתקשר היא לא צריכה את הפרטים שלכם או את הסיסמה שלכם. דבר נוסף, במידה ויש חשד להונאה בסניף הבנק שלכם לא יתקשרו ללקוחות, ויגידו להם להיות שותפים בחקירה. זאת אומרת, אם חס וחלילה יש אירוע כזה הלקוחות לא מעורבים וגורמי האכיפה יודעים לטפל בזה. דבר שלישי, אם מבקשים מאיתנו ללכת לסניף ולהעביר כסף לצד שלישי ושהוא יהיה השומר של הכסף".