חברת החשמל תיאלץ לשלם קנס של 900 אלף שקל על אי־מינוי יו"ר דירקטוריון במשך שנה וחצי, בניגוד לחוק ניירות ערך. הודעה על תשלום הקנס נמסרה אתמול מטעם רשות ניירות ערך (ני"ע) כחלק מהעיצום המינהלי שהוטל על החברה. ההחלטה התקבלה לאחר שרשות ני"ע הזהירה כי בכוונתה לקנוס את החברה על אי־עמידתה בחובותיה כחברה ציבורית. יו"ר חברת החשמל הקודם יפתח רון טל פרש מתפקידו בפועל לקריירה בשוק הפרטי בתחילת אוגוסט 2021. שנה וחצי לאחר פרישתו עדיין לא מונה לו מחליף בגלל מחדל פוליטי.

הסיבה לכך הייתה חילוקי דעות קשים בין שרת האנרגיה היוצאת קארין אלהרר לבין שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן. בשלב מסוים, כשכבר הייתה הסכמה על מינוי היו"ר (במקרה של אלוף במיל' אילן בירן) הוא עצמו החליט בסופו של דבר שלא לקחת על עצמו את התפקיד. כאמור, למרות שהאחריות בפועל על אי־מינוי יו"ר הייתה של שרי האוצר והאנרגיה, הטילה רשות ני"ע את האחריות על החברה עצמה. זאת מכיוון שלעמדתה - הדירקטוריון לא מילא את חלקו בהליך המינוי בגלל חוסר מעש.

חברת החשמל  (צילום: ישראל פוסט)
חברת החשמל (צילום: ישראל פוסט)

"חברות ממשלתיות, שהינן תאגיד מדווח, אינן פטורות מכללי הממשל התאגידי הנדרשים מכלל התאגידים המדווחים, כאשר התנהלותם ללא האורגנים הנדרשים בדין ובכללם יו"ר דירקטוריון עלולה לפגוע בציבור המשקיעים", נטען בהודעה. אלא שבמקרה של חברת החשמל, עיקר הפגיעה היא בצרכני החשמל, שבפועל הם אלה שייאלצו לממן את תשלום הקנס. אומנם מבחינה מעשית, השפעת 900 אלף שקל על תעריף החשמל היא זניחה, אבל יש בה כדי להעיד על הזלזול הקיים ביחס לציבור הצרכנים.

ללא קשר לקנס, רשות החשמל החליטה לייקר את תעריפי החשמל החל מ־1 בינואר ב־8.2%. אתמול נערך המועד האחרון לשימוע. ברשות החשמל לא מתכוונים לחזור בהם מההחלטה, שכן גם כך הכוונה המקורית הייתה לייקר את התעריפים לפחות בשיעור כפול. מחברת החשמל נמסר ש"החברה תגבש עמדתה לאחר שתלמד את הנושא שאינו בשליטתה ואחריותה, ולאחר שהתריעה בפני הגורמים המוסמכים במועד על אי־מינוי יו"ר דירקטוריון".