השיחה הראשונה עם טל בטיטו, מנכ"ל יאנגו דלי, התקיימה לפני כמעט חודש, כשהפרסומות עם המדפים העמוסים והלוגו הצהוב שטפו את מסכי הטלוויזיה ומותג המשלוחים הטריים, המהירים והסופר טכנולוגיים, קרא תיגר על וולט, המלכה הבלתי מעורערת של התחום.
"חרד לגורל המשק": נשיא לשכת רואי החשבון בפנייה דחופה לסמוטריץ'
רווחי שיא של 13.6 מיליארד שקל לבנקים הגדולים במחצית הראשונה של 2023
אלא שבאמצע השבוע שעבר חל מפנה בעלילה. זה קרה אחרי שהתברר כי בתחילת ספטמבר ייכנס לתוקף ברוסיה חוק חדש, שיאפשר לשירותי הביטחון של המדינה גישה של 24/7 למאגרי המידע של יאנדקס, חברת האם של יאנגו דלי, דבר שיחדור לפרטיותם של המשתמשים בשירותי יאנגו גם מחוץ למדינה, ב־14 המדינות שבהן היא פועלת, ביניהן גם ישראל.
ביאנגו המקומית טוענים שנתוני המשתמשים הישראלים נמצאים מחוץ לרוסיה, בישראל ובהולנד, אבל ביאנגו רוסיה אומרים שמאז פרוץ המלחמה באוקראינה, כל הנתונים הועברו לידי ה־FSB, שירותי הביון הרוסיים שהחליפו את הק.ג.ב, כור מחצבתו של פוטין, הזכור לנו מימי הסיבוב הקודם של המלחמה הקרה.
להתנתק מרוסיה
כבר מספר שנים מנסה יאנדקס להתנתק מרוסיה בחוסר הצלחה. היא רשומה בהולנד, רבים מעובדיה נמלטו מרוסיה, חלק מהבכירים שבהם לישראל. אחד מהם הוא ממייסדי החברה ומי שהיה המנכ"ל ואיש הטכנולוגיה שלה, ארקדי וולוז', שבעקבות הסנקציות על אנשי עסקים רוסים של האיחוד האירופי, הפסיק לשאת בתפקידים רשמיים של החברה, אבל עדיין מחזיק בכמות מניות נכבדת.
יאנגו, חברה בת של יאנדקס, ה"גוגל הרוסית", נכנסה לישראל עם מעברו של וולוז' לכאן לפני חמש שנים ומאז מרחיבה את פעילותה במדינה. על פי הדיווחים בתקשורת, ניהלה יאנגו דלי מגעים שלא עלו יפה למכירתה לאיש העסקים ובעלי בית"ר ירושלים ברק אברמוב, וגם שמו של רמי לוי עלה כאחד המתעניינים ברכישת הפעילות בישראל.
בטיטו מכחיש בתוקף שמתנהל מו"מ עם אברמוב ולוי וטוען שלשירות הביטחון הרוסי אין יכולת חוקית לחדור לפרטיותם של הלקוחות הישראלים. "יאנגו דלי היא חברה ישראלית מיום היווסדה, היא מאוגדת בישראל, כפופה אך ורק לחוק הישראלי ואני יכול להבטיח לך שאנחנו מתנהלים בסטנדרט אבטחת המידע הגבוה ביותר, אפילו מעבר לנדרש בחוק בארץ.
"החברה שלנו יושבת תחת החברה ההולנדית. כשהתחילה המלחמה, חברות ביטוח האשראי הבינו שאנחנו לא קשורים לרוסיה ונרגעו. אין לממשלת רוסיה שום סמכות או נגיעה בקשר אלינו, לא התבקשנו מעולם להעביר אליהם מידע, ואין שום סיכוי שנעביר להם, או לכל גורם אחר, מידע על הלקוחות שלנו".
אומנות המכירה
אל יאנגו דלי הגיע בטיטו אחרי שצבר קילומטראז' בקמעונאות. הוא בן 45, נשוי פלוס שלושה וכלב, נולד בקריית גת וגר היום בגדרה. תמיד היה לו חוש עסקי מפותח. אחרי השחרור יצא לטיול גדול בארה"ב, עבד בעגלות ובמכירת תכשיטים, וכשחזר לארץ, התחיל ללמוד במכללת ספיר מדעי ההתנהגות, ניהול וכלכלה ותוך כדי ניהל את מוסקט, חברה שהתמחתה באירועי שטח לא קונבנציונאליים.
הוא אסף צוות קומנדו מהמושבים ומהקיבוצים באזור אשקלון, הקים אירועים מאפס באמצע שום מקום, עם מטבח, פעילויות ומופעים ועם סיום התואר מצא עבודה כמנהל הפעילות של השוק המקומי בטבע נאות, ובארבע השנים שהיה שם שילש את מספר הסניפים.
את הפנייה מפרוקטר אנד גמבל קיבל כשחיפש שינוי והוא נכנס לחטיבת המותג של פיירי. אחרי שנה וחצי, שביקשו ממנו לעבור לדיפלומט, החברה שמשווקת את מוצרי פרוקטר. "התעניינתי מאוד ברשת הרביעית, רשתות השיווק הקטנות יותר, יוחננוף, ביתן, ויקטורי ומחסני השוק", אומר בטיטו, "וכשאייל רביד מוויקטורי ביקש ממני לעבוד איתו, לפני הקפיצה הגדולה שעשה, ולעזור לו בהרחבת הרשת והקמת האונליין, באתי מיד.
"עשיתי שורה ארוכה של פרויקטים במשך שבע השנים שהייתי שם. התפתחנו למכירות של 2.3 מיליארד שקל, צמיחה אגרסיבית של סניפים, הובלתי אסטרטגיה דיגיטלית והייתי יד ימינו של אייל, שאני מאוד מעריך. באיזשהו שלב הרגשתי שמספיק, הגיע הזמן לנוח קצת. היה לי רעיון להיות עצמאי, הרציתי בכל מיני מקומות לקמעונאים ועסקים, ניסיתי להנגיש את עולם הקמעונאות.
"הייתי בחופשה של שמונה חודשים והתאים לי. הייתי לפני הקמת חברה ואז קיבלתי את ההצעה מיאנדקס, שלא הכירו את שוק הריטייל המקומי. יאנדקס הם אקו־סיסטם ענק וליאנגו, שמתמקדת בקמעונאות, יש פלטפורמה מטורפת להכל, החל מניהול מחסן וניהול הזמנות, כשיש אדם אחד בלבד שמנהל את כל ההזמנות באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת. אנחנו יודעים לנהל ליקוט שלוקח דקה וחצי, ביכולת רובוטית וההגיעה ללקוח נעה בין 17 ל־20 דקות".
קוטג' ועובדי קבלן
בטיטו ממשיך לפרט על אודות המערכת של יאנגו: "יש לנו עשרה עובדים מתחום הקמעונאות, מערך אנליסטים למוצר, אנשי פרודקט ושיווק. אנחנו חברת הייטק שעוסקת בקמעונאות וחרטה על דגלה לתת את השירות האיכותי ביותר, שמתבסס על משין לרנינג ובינה מלאכותית. כשהגעתי החברה הייתה קיימת שנה, נפתחו סניפים והפעילות הייתה יפה, אבל היה צורך בקפיצה נוספת והתאמה של המוצרים, הערך והאפליקציה ללקוח.
"עשינו חריש עמוק של בדיקות ומחקרים ובהם עלה שאנחנו יודעים לתת את השירות הכי טוב, בזמן הכי קצר, ועם מלאי שעומד על 100%. אין לנו דבר כזה חוסרים או תחליפים. בקרת האיכות שלנו גבוהה, אנחנו בודקים כל עגבנייה לפני שהיא יוצאת, את פגות התוקף של הקוטג', והפחת שלנו מאוד נמוך".
זה נשמע לא הגיוני. אין לכם מלאים בכלל?
"אנחנו יודעים לפלח כל סוג של סניף. הסניפים שלנו הם מחסנים שחורים, 250 מטר, עם פינה לשליחים, חדר אוכל ושירותים, מדפים של סחורות, חדרי קירור ומקפיאים. המלקט הוא זה שמקבל את ההזמנה באפליקציה ומכין אותה והוא גם זה שמקבל את המלאי לסניף וממקם אותה לפי מה שקבעה הטכנולוגיה. הליקוט לוקח דקה וחצי, כמו יכולת רובוטית, וההגעה ללקוח, כפי שציינתי, היא בין 17 עד 20 דקות. המחסן יודע לנהל את הפחת באיכות גבוהה ולשמור על המגוון".
וולט חטפה ביקורת על מודל ההעסקה הפוגעני של העובדים, סליחה, "השותפים", שלה. אתם מעסיקים עובדים באותו אופן?
"אצלנו העובדים מועסקים על ידי קבלן חיצוני או עצמאיים וסוגרים משמרות שבוע מראש. בוולט אתה רץ בין מסעדות ואצלנו אתה יודע כמה אתה מרוויח, בין 15 אלף ל־20 אלף שקל בחודש, יש אוכל ושתייה חופשי, מקום לנוח ויחס אישי ומכבד".
אבל אין זכויות סוציאליות.
"אם אתה עובד קבלן אז כן. אצלנו אין מחאות. העובדים הם שותפים לדרך ומקבלים את היחס הכי טוב".
נכנסתם לקטגוריית האוכל המוכן.
"בשת"פים עם מנות מוכנות מדליקטסן, מאפים של הבייקרי, ופתרונות לסנדוויצ'ים, סלטים, מוצרי מעדנייה וכוסות נשנוש עם שרינג של מיכל אנסקי. המערכת יודעת לנהל את ההזמנות לפי הביקושים. כשאנחנו פותחים סניף חדש, אנחנו נותנים למערכת ללמוד ולהתאים את עצמה ללקוחות, בהתבסס על סניפים דומים שלנו".
אתם לא רשת זולה, בלשון המעטה. פרימיום ומעלה.
"התחרות שלנו היא מול שופרסל דיל. אני לא יכול ולא רוצה להתחרות ברמי לוי. אני מוכר בשר ועוף ברמה של סופר פרימיום, מחזיק מגוון של מוצרים בוטיקיים. מה שכן, המחיר בכל הסניפים אחיד, המבצעים אחידים, למרות שהמערכת יודעת לעשות הנחות דינמיות, תלויות מלאי, וכך אנחנו שומרים על ניהול הפחת. תקבלי מוצר עם תוקף של עשרה ימים במחיר אטרקטיבי, כי אני רוצה למכור אותו ולא לזרוק לפח.
"כל הסחורה שלנו מגיעה למחסן המרכזי ומחולקת לסניפים משם. אם סניף צריך רק ארבעה קוטג', הוא יקבל אותם ולא קרטון, רק על סמך המכירות. הגדלנו את המגוון מ־1,500 מוצרים ל–4,000 שאנחנו מוכרים ולא נמצאים רק על המדף, זאת צרכנות נבונה וירוקה".
אבל לא זולה.
"תחשבי כמה עולה ללקוח הזמן והדלק כשהוא יוצא לקניות".
פורמטים דומים לכם בעולם מפסידים.
חלק מהסניפים נמצאים ברווחיות וחלק לא. אנחנו החברה הרווחית ביותר בתחום".
גורמים בשוק הקמעונאות שאיתם דיברתי טוענים שאתם מפסידים הרבה כסף.
"כמו כל חברת סטארט־אפ, אנחנו עומדים בתוכנית אל מול המשקיעים ואפילו מקדימים אותה, יש לנו תוכנית עסקית ותוכנית צמיחה, אנחנו מקדימים את שתיהן. מעל עשר שנים מנסים לפצח את עולם האונליין וכולם לא ממש הצליחו, כי איכות המשלוחים בתחום לא יציבה, לקוחות עוברים מרשת אחת לשנייה וכמעט אין נאמנות לקוח לרשת מועדפת.
"אנחנו חלוצים בעולם בתחום הקוויק קומרס ובאים לתת מענה לשוק חדשני שהוא העתיד, הלקוחות שלנו, ואנחנו רואים זאת בעצם העובדה שאנחנו ממשיכים לצמוח. לחברה שקיימת מעל לשנתיים בשוק עם השירות המהיר והטוב בישראל עם סטנדרטים של איכות ללא פשרות במגוון רחב מאוד של פרמטרים.
"אנחנו צומחים ומשתווים בכמות המשלוחים לרשתות הצריכה הגדולות בארץ, בחלקיק מהתקציב. השוק הולך לכיוון הזה, לרכישות מקוונות באפליקציה ולקוויק קומרס, בארץ ובעולם. את בעצמך שאלת אותי על שמועות שרוצים לרכוש אותנו. ברור שיש עניין מצד הרבה גורמים במשק, וזה כי זה ברור מה הפוטנציאל שלנו וכמה אנחנו שווים כבר עכשיו עוד לפני שהתקרבנו לממש אותו. יש המון שחקנים במשק הישראלי שישמחו מאוד להיות שותפים עסקיים שלנו".