"בחודשיים האחרונים מחירי הירקות זינקו בעשרות אחוזים ואני נאלץ לספוג את ההתייקרות החדה", אמר ל"מעריב" ארז, בעל בית קפה ברמת גן.

"העגבניות זינקו כבר פי-2 וגם מלפפונים ועוד סוגי ירקות התייקרו משמעותית. המחירים הפכו למטורפים", הוא התלונן עוד – "אי אפשר כל הזמן להעמיס את ההתייקרויות במוצרי הגלם על הלקוחות ואנחנו סופגים בינתיים, בתקווה שזה לטווח קצר ומחירי הירקות יחזרו להיות שפויים וירדו".

האינפלציה מטפסת ל-3.6%; מחירי הדירות עלו ב-5.8% בשנה

לטענתו, גם חברות שיווק העלו מחירים ונוצר גל התייקרויות, שנראה במדפים. "תראה כמה עולה כבר מנה שווארמה בפיתה. כבר ראיתי מנה ב-68 שקל", הוא סיפר עוד – "השווארמה והעגבניות הפכו למשל", הוא הוסיף. "כמעט הכל עלה, מדד המחירים לצרכן לא משקר. המדינה צריכה לעשות משהו כדי למנוע את הסחרור", הוא טען עוד – "נמשיך לספוג בינתיים את ההתייקרויות, אבל נוכל לספוג אותן רק לטווח הקצר ואם לא תהיה ברירה גם אני אאלץ לייקר את התעריפים. כמה אפשר להעמיס על הלקוח?".

פירות, ירקות, עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
פירות, ירקות, עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

ממחירון של מועצת הצמחים עולה, כי ב-2 ביוני, המחיר של ק"ג עגבניות אשכולות מובחר עמד על 5.80 שקל. ביולי, המחיר אף היה נמוך יותר – 5.5 שקל. אבל באוגוסט החל הזינוק, כאשר המחיר עלה ל-7.30 שקל לק"ג וב-1 בספטמבר הוא כבר זינק ל-11.50 שקל לק"ג. גם ב-15 בספטמבר המחיר עמד על 11.50 שקל לק"ג. "החשש הוא של המשך עליית המחירים לקראת החגים", העריך בעל עסק בתחום המזון.

ירקן באזור, הוסיף: "מחירים זינקו ואין לנו ברירה. לקוחות שואלים מה קרה ואין לי מה להגיד להם. זה לא תלוי בנו, הכל עניין של היצע וביקוש". תושבת ותיקה בתל אביב, שהיתה במרכול במזרח העיר, אמרה: "השתוללות המחירים של הירקות מזכירה לי את האינפלציה הגבוהה לפני 40 שנים. כל עגבניה שווה זהב".