המוסד לביטוח לאומי מתכוון להגיש השבוע הצעת חוק, אשר תבטל את דרישתו מאלפי מילואימניקים עצמאים להחזר מקדמות בסך אלפי שקלים שקיבלו. המקדמות שולמו לפי גובה ההכנסה שהייתה להם לפני התגייסותם לשירות המילואים בעקבות המלחמה.

אלא שברבעון האחרון של 2023 (רבעון פרוץ המלחמה) נרשמה, מטבע הדברים, ירידה חדה בהכנסותיהם עקב השירות. בעקבות כך, טענו בביטוח הלאומי כי אנשי המילואים קיבלו החזרים גבוהים מהנדרש וכי הם נדרשים להחזיר אותם.

האינפלציה מטפסת ל-3.6%; מחירי הדירות עלו ב-5.8% בשנה
טחינה לא תעזור הפעם: מחירי השווארמה מזנקים - והישועה לא באופק

כך יצא שלא רק שאנשי המילואים לא פוצו על אובדן ההכנסות, אלא שהם גם נדרשו להחזיר את הכסף. הפרשה נחשפה על ידי נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי. הוא ניסח במשותף עם הביטוח הלאומי הצעת חוק שתבטל את הדרישה להחזרים, ושתקבע את גובה הפיצוי לפי גובה ההכנסה שהייתה לאיש המילואים לפני שגויס.

לדברי גינדי, "מה שצפינו מראש והתרענו מפניו החל מנובמבר 2023 מתחיל להתממש. חיילי המילואים העצמאים, שחירפו את נפשם למען המדינה, החלו לקבל דרישות חוב להחזר תגמולי המילואים.

"כחודש לאחר פרוץ המלחמה פניתי לביטוח הלאומי ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ', והתרעתי מהפגיעה בעשרות אלפי המילואימניקים אם החוק לא יתוקן. לצערי, זה עדיין לא קרה. לכן מילואימניקים שהחלו להגיש את דוחות 2023 מקבלים מביטוח לאומי דרישות החזר על תגמולי המילואים. אני שמח לשמוע על היוזמה לתיקון החוק, ואני מקווה שהדבר יקרה בהקדם".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)