פחות משבועיים לבחירות בישראל, ראשי המפלגות לקחו הפסקה מהקמפיינים והגיעו לאירוע מיוחד של עיר הנדל"ן TLV ומרכז הבנייה הישראלי, במסגרתו הוצגו הפתרונות למשבר הדיור אל מול צמרת הנדל"ן הישראלי. 

בין הנוכחים באירוע היו: שר הביטחון בני גנץ, איילת שקד, יאיר גולן, איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', אלי כהן, זאב אלקין, מירב בן ארי, אביר קארה  רו"ח סטלה ויינשטיין, עו"ד רונית שבירו, הדר מוכתר ועוד. 

שר הביטחון וחבר הכנסת בני גנץ התייחס למשבר הדיור ואמר:  ״ככל שנגדיל את היצע הקרקע נעשה פחות רווחים על הקרקע. נפתח תשתיות תחבורה טובות יותר ונקל בטיפה על העניין הזה. זה תהליך שחייבים להמשיך אותו והוא בהחלט נושא חשוב. אני מאמין שאנחנו צריכים לטפל בשכבה שאני קורא לה 25-45, שרק סיימו את הלימודים ומתחילים את החיים שלה. מחירי הדיור גבוהים והמשכנתאות מאוד יקרות. 

ככל שנפתח את הנגב והגליל ונבנה יותר תשתיות, מקומות תעסוקה, זה ישפיע על אזור המרכז. זה מאבק שצריך להוביל אותו וצריך להקים בישראל קבינט לתשתיות מקומיות. ״

שר הבינוי והשיכון ח״כ זאב אלקין מסר: ״ "אני לא מסכים שעליית המחירים זאת גזרה משמיים, כי אפשר לשנות. בתקופת כהונתו של משה כחלון הוא הצליח לבלום את עליית המחירים. אמנם זה דרש הרבה פעולות, אך זה הצליח. עכשיו חזרנו אחורה ממה שעשו בתקופה של כחלון. 

ברור ששוק הדיור הוא אכזר. אם הולכים אחורה ולא משנה למה, יש פחות תכנון ושיווק והתוצאה היא שאנחנו "אוכלים אותה" השנה. אם במשך שנתיים לא תיכננו ושיווקנו מספיק, אנחנו משלמים על זה השנה. את התוצאות של מה שנעשה השנה נראה רק בעוד שנה-שנתיים. עם זאת, אפשר וצריך להתמודד עם זה קודם כל באמצעות הגדלת ההיצע.

חייבים להגן על הזוגות הצעירים ולהחזיר דירות בהנחה. אף אחד לא ישכנע אותי שתחום הבניה בישראל הוא שוק חופשי. המדינה שולטת על הרוב המוחלט של הקרקעות, הקצאת עובדים זרים שזה קריטי לקצב הבנייה, היא שולטת על ההיתר הסופי ועוד. 

ומי מרוויח מעליית המחירים? המדינה. לא הייתה שום סיבה שהמדינה תכניס לכיס על חשבון הזוגות הצעירים את העלייה ממחירי הקרקע. פקידי האוצר רצו לשים את היד על זה. לכן תיקנו את זה ויצרנו עוד הרבה דירות. 

אנחנו חושבים שמי שקונה דירה בצפון ת"א לא צריך עזרה במימון של המדינה, הוא יסתדר. האם תוכנית מחיר למשתכן זה המזור והפתרון? לא. הפתרון הוא יותר היצע, לשווק ולבנות יותר. היות וזה לוקח זמן אין שום סיבה שהמדינה לא תעזור לזוגות הצעירים שלא יכולים לחכות לקנות דירה במחיר סביר באמצעות ויתור על הכנסות מהקרקע."

ח״כ איתמר בן גביר אמר: ״  משבר הדיור זה התפקיד והשליחות שלנו. במשמרת שלי אני אעשה הכול על מנת שהלוחמים שלנו יוכלו לקנות דירה. יש לנו פריפריה שהיא לא כל כך רחוקה. אני רוצה לתת להם קרקעות כמעט בחינם. זאת בסך הכול החלטה של מועצת הקרקעות להשוות תנאים. אני לא מסתכל על הקבלנים כאוכלוסייה עסקית שבאה לעשות עסקים. אני פעלתי משליחות ואני יודעת שאתם שליחים לעם ישראל ואני אומר לכם כל הכבוד.

ח״כ אלי כהן שר הכלכלה וחבר הקבינט לשעבר מסר: ״ עם ליברמן ולפיד למחוסריי הדיור אין עתיד״. מנהל מקרקעי ישראל מספסר בקרקעות וצריך להגיד את זה בצורה ברורה. אזרח שרוצה לקבל שירות כאילו מגיע לחקירת משטרה. הם צריכים להבטיח דיור במחיר הוגן. לא רק בתל אביב, גם באופקים ששם אין בעיה של קרקעות. צריך לקבל מענק מהמדינה כדי לגור שם ולפתח את הנגב והגליל. יש בלבול יוצרות משמעותי. צריך להפריט את השיווק של מנהל מקרקעי ישראל". 

כולם מתעלמים מהדבר המרכזי - הריבית. שעושה שמות בשוק הנדלן. היא פוגעת לא רק בנוטלי המשכנתאות. הגורם של עליית הריבית זה האינפלציה. שמירה על יציבות מחירים זה קריטי, אבל חלק גדול ממחולל האינפלציה זאת ממשלת ישראל שמעלה מחירים. רק לפני חודש מחיר החשמל עלה ב-8.6 אחוז. אנחנו רואים שמי שמתדלק את עליית האינפלציה זאת המדינה. האבסורד זה שבקופת המדינה יש עודף של 33 מיליון שקל. תשאלו את שר האוצר האם הוא שמע על מושג של הורדת מיסים? שמורידים מיסים זה מסייע למלחמה באינפלציה כי מעודדים השקעה. הכיסים של האזרחים מתרוקנים ושל הממשלה גדלה. השקעה בתשתיות זאת לא הוצאה ולא צריך לחכות שהשכונה תיבנה. צריך לתת תמריצים לראשי הערים. תתנו את התקציב הזה או חלק ממנו לראשי הערים, לשוטף.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ התייחס בכנס הנדל״ן של מרכז הבנייה הישראלי למשבר הדיור: ״ המדינה רואה בענף הנדל״ן פרה חולבת ולא רוצה באמת להוריד את מחירי הדירות. הגיע הזמן שכולנו נשאל את הממשלה - מדוע המדינה לא שמה יד בכיס ועוזרת לסקטור העסקי? שמעתי את נתניהו מדבר על הקפאת משכנתאות. זה לא פתרון, זה עוד טריק. הממלה צריכה לתמוך בקבלנים המבצעים את הבניה והתשתיות במקום לפגוע בהם. יאיר לפיד לא אומר מילה על משבר הדיור. אף אחד לא מדבר על המשבר הזה. אלקין מדבר על 75 אלף דירות במחיר מטרה בהגרלות. בעוד הוא מדבר, הצטרפו עוד 150 אלף זוגות צעירים ועולים ל-200 אלף דירות שהיו חסרות לפניו. אנחנו לא קזינו. אים בועת נדל״ן, הבועה פה היא כדור בטון אימתני שאפשר לפורר רק עם כלים כבדים והגיע הזמן שממשלת ישראל תנקוט בצעדים לא פרופורציונאליים. הצענו 'עסקת חבילה' להקפאת מחירי הקרקע והדירות של הממשלה איתנו ועם השלטון המקומי. אנחנו, הקבלנים והיזמים נדע לעשות את זה יותר טוב מכל פקיד בממשלה ונוכל להתחייב לבנייה של 100 אלף דירות בכל שנה ב-3 השנים הקרובות"

ערן רולס יו״ר מרכז הבנייה הישראלי מסר: ״יזמנו את עיר הנדלן תל אביב לבוקר של נדלן ובחירות תוך מטרה לעלות בקרב מקבלי ההחלטות את המודעות למשבר שהם גורמים לציבור בישראל. מחירי הדיור הנוכחיים בין אם לקניה או להשכרה, פשוט מחסלים את מעמד הביניים״.

המפגש המיוחד "בוקר של נדל"ן ובחירות 2022" בראשותו של ערן רולס, הפגיש בין ראשי המפלגות לבכירי הנדל"ן בישראל, כאשר האחרונים ראיינו את ראשי המפלגות והציגו להם את הפתרונות שלהם לבעיית הדיור ההולכת וגדלה בישראל. 

בעיקרי המניפסט של המפגש המיוחד, עמדו מחירי הדירות שעולים באופן קבוע בעידוד הממשלה, שהובילו לכך שרק צעירים למשפחות עשירות יכולים לרכוש דירה בישראל 2022. המדינה גובה 65% ממחיר דירה חדשה ומחירי הדירות היום משפיעים יותר מכל סעיף אחד על יוקר המחייה בישראל.  סעיף הדיור וההוצאות מפרקים את מעמד הביניים, מגדילים את הפערים בחברה הישראלית ופוגעים כלכלית וחברתית בכל בית בישראל שאינו משתייך למאיון העליון. בשנה האחרונה, בניקוי דירות שנמכרו במסגרת מבצעי "מחיר מטרה" עלו מחירי הדירות בקירוב ל-30%.  הדירות בישראל התייקרו בתוך 20 שנה ב-300% (פי שלושה), בעוד השכר הממוצע במשק עלה ב-47% בלבד. 

על פי נתוני בנק ישראל בחודש יולי 2022 נלקחו 12,076 משכנתאות חדשות לרכישת דירות כשגודל ממוצע של משכנתא היה 953 אלף שקל, מרבית הרוכשים לקחו משכנתא בשיעור של 60 עד 75 אחוז משווי הנכס הנרכש. אם משכנתא ממוצעת עומדת על סכום של 1 מיליון ₪, משמעותה החזר חודשי של כ-6,000 ₪. בחודשים האחרונים כחלק מהתייקרות הריבית בעולם ובישראל, ההחזר החודשי גדל בכ- 1,500 ש"ח ואף יותר.

לצד חלום הדירה שמתרחק, גם שכר הדירה בישראל עלה בשנה האחרונה בחלק מהמקומות ביותר מ-25%. אנשים שגרים בשכירות מתבקשים היום להעלות דרמטית את עלות שכר הדירה. מדובר באירוע חריג , כתוצאה מעליית מחירי הדירות. עד היום שכר דירה היה פתרון לאנשים שידם לא השיגה דירה ונראה שגם פתרון זה הולך ומתרחק מהם.