הכתבה נכתבה בשיתוף בנק לאומי למשכנתאות

לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות מסוימים, וחשוב להכיר אותם, גם בכל מה שנוגע לתשלום על הדירה ואפשרויות המימון.

דירה חדשה או דירה מיד שנייה? זו השאלה
כל מי שהגיע לשלב בחיים, בו הוא צריך להתחיל לעבוד על רכישת דירה, בוודאי פגש בשאלת השאלות הראשונה והגורלית – האם לקנות דירה חדשה מקבלן או דירה מיד שנייה. לכל אחת מהאפשרויות האלה יש יתרונות משמעותיים, לכאן או לכאן: דירה חדשה היא חדישה, מרגשת, עם אפשרויות עיצוב ושינוי כראות עינינו, בסטנדרטים העדכניים והאיכותיים של בנייה ובטיחות. מנגד, דירה מיד שנייה תהיה זולה הרבה יותר ויכולה להתאים הרבה יותר לאזור המגורים, העבודה והלימודים שלנו. עם זאת, האפשרויות האלה לא נבדלות זו מזה רק בדירה עצמה או בעלות שלה, אלא גם באפשרויות המימון שלה – וחשוב להכיר את ההבדלים הללו.

קצת על אפשרויות המימון של דירה חדשה מקבלן
דירה חדשה מקבלן היא ככלל השקעה נרחבת ויקרה יותר מדירות יד שנייה (ברוב המקרים אך לא בכולם). משום כך, הרכישה של דירה כזו תתבצע כמעט רק באמצעות משכנתא משמעותית, עם תשלום שנפרס על פני שנים רבות ועם הון עצמי משמעותי. מימון הדירה החדשה לא יסתכם רק בעלויות הדירה עצמה, משום שהעלויות של עיצוב הפנים, השינויים המבוקשים, הריהוט והכניסה לדירה החדשה יכולות להגיע לעשרות ואפילו מאות אלפי שקלים בפני עצמן. לכן, לעתים יהיה אפילו צורך בהלוואה נוספת מלבד המשכנתא למימון כל הצרכים שמסביב.

האם יש יתרונות באפשרויות המימון של דירה מיד שנייה?
דירות יד שנייה יהיו מטבען זולות יותר מבחינת מחיר שוק, לעומת דירות מקבלן. כמובן שזה יכול להשתנות כתלות בגודל ואיכות הדירה והאזור שלה – אך פירוש הדבר הוא שאפשר לקחת משכנתא "ידידותית" יותר ואפילו עם הון עצמי נמוך יותר. בנוסף, ניתן לחשב את העלויות של מימון הדירה מיד שנייה בצורה מדויקת יותר באמצעות מחשבון משכנתא, שכן המחיר של הדירה עצמה יהיה מחיר מדויק יותר ופחות נתון לשינויים.

בשוק הדירות, לעתים הציפיות שלנו הן בדיוק ההיפך מהמציאות
לפעמים, אנחנו מצפים לדבר אחד וקורה בדיוק ההיפך. כך למשל, אנחנו משקיעים בדירה מיד ראשונה במטרה ליהנות מתשתיות חדישות ותנאי חיים גבוהים, ולאחר מכן חווים שנים ראשונות מלאות בתקלות תשתית וקשיים טכניים, לעומת דירה מיד שנייה בה כל המערכות כבר מחוברות ועובדות לאורך זמן. מנגד, דווקא בהיבט של מחיר, יתכן שדירה איכותית מיד שנייה תעלה אפילו יותר מדירה חדשה מקבלן באזור דומה – עוד אלמנט שעומד בהיפך מוחלט למה שהיינו מצפים. משום כך, כשזה נוגע למשכנתא, חשוב שלא נהיה מופתעים ונדע בדיוק למה אנחנו נכנסים.

בין אם דירה חדשה, ובין אם מיד שנייה – אתם צריכים ליווי איכותי למשכנתא שלכם
זה לא משנה אם מדובר בדירה חדשה שקונים ישירות מהקבלן כשהיא עוד קיימת רק על הנייר, או שמדובר בדירה מיד שנייה שאנחנו קונים מהדיירים הקיימים. השורה התחתונה היא זהה – בשביל לקנות דירה צריך משכנתא, ובשביל לקחת משכנתא צריך לעבוד בזהירות ובאחריות יחד עם הבנק ממנו לוקחים אותה. למעשה, חלק משמעותי מההחלטה שלכם האם לקנות דירה חדשה או דירה מיד שנייה צריך להתקבל לאחר ההתייעצות שלכם עם בנקאי המשכנתאות, שידע לנתח יחד איתכם את הצעד הנכון ביותר עבורכם בכל מה שנוגע למימון הדירה.

*כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל

הכתבה נכתבה בשיתוף בנק לאומי למשכנתאות