חברת הסטארט-אפ סליגנוסטיקס (Salignostics) מירושלים שפיתחה ומספקת בדיקות מהירות המבוססות על דגימות רוק, והשיקה לאחרונה בישראל את בדיקת ההיריון הראשונה בעולם על בסיס דגימת רוק, חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם ARC – זרוע החדשנות של המרכז הרפואי שיבא, לפיתוח בדיקה לגילוי סרטן בחלל הפה, שיתבסס על דגימות רוק.

סרטן חלל הפה מתגלה מידי שנה אצל 400,000 בני אדם ברחבי העולם וסיכויי ההישרדות שלהם נאמדים בשיעור ממוצע של כ- 50% בלבד במהלך 5 שנים מהאבחון. הבעיה הקריטית בסוג זה של סרטן היא שלא קיים כיום כלי אבחון רפואי יעיל שמסוגל לגלות את התפתחות המחלה בשלביה המאוד מוקדמים והיא מתגלה לרוב רק אחרי שכבר התפשטה, באמצעות מישוש חלל הפה על ידי הרופא וביצוע ביופסיה של רקמה. הבדיקה שיפתחו סליגנוסטיקס ושיבא לאבחון סרטן חלל הפה תהיה מהראשונות בעולם לגילוי מוקדם של סוג סרטן זה וגם בין הבדיקות הראשונות בעולם לאבחון סרטן מסוג כלשהו על בסיס דגימת רוק.

את שיתוף הפעולה ואת תהליך המחקר והפיתוח מובילים בשיבא מכון פה ולסת בניהולו של ד"ר אלכס דובריאן, מחלקת אף אוזן וגרון בניהולו של ד"ר ערן אלון, המכון לפתולוגיה בניהולה של פרופ' איריס ברשק, בליוויו של פרופ' גידי רכבי, מנהל המרכז לחקר הסרטן בשיבא.

סרטן חלל הפה נבחר כיעד הראשון של שיתוף הפעולה האסטרטגי לפיתוח בדיקת רוק מכיוון שהרוק בא במגע ישיר עם הרקמות הנגועות וגדל הסיכוי שיימצאו בו סמנים המעידים על קיום המחלה. זיהוי שכזה עשוי לאתר חלק ניכר מהגידולים בשלב מוקדם. לאחר שלב הוכחת היתכנות (proof of concept) הקבוצה תפנה לבחינת פיתוח פתרון לקבוצות נוספות של סוגי סרטן: תחילה, סרטן ראש-צוואר ואחר כך סוגים נוספים.  

בלב השת"פ המחקרי-פיתוחי הזה תעמוד הפלטפורמה של סליגנוסטיקס לעיבוד רוק. הפלטפורמה פותחה על בסיס מחקרים מדעיים שהתפרסו על פני עשרות שנות אדם ובאמצעותה פותחו ומשווקות כבר מספר בדיקות מהירות לגילוי הריון, קורונה ועוד עבור משתמשים ביתיים.   

ד"ר אלכס דובריאן, מנהל מחלקת כירורגיית פה פנים ולסתות במרכז הרפואי שיבא: "הפוטנציאל של גילוי מוקדם של סרטן ראש וצוואר בכלל וסרטן חלל הפה בפרט, הוא אדיר ועשוי להשפיע בצורה משמעותית ביותר על יכולת ההחלמה של מטופלים מורכבים אלה. החיבור בין צוות ראש-צוואר של שיבא שהוא מהמובילים בישראל והטכנולוגיה הוורסטילית ופורצת הדרך של חברת סליגנוסטיקס יכול להביא בשורה אבחנתית גדולה".        

ד"ר גיא קריאף, מייסד משותף ומשנה למנכ"ל סליגנוסטיקס: "שיתוף הפעולה בין סליגנוסטיקס והמרכז הרפואי שיבא יוליד פיתוח פורץ דרך שיאפשר לראשונה זיהוי מוקדם של סוג סרטן שכיום אין אפשרות לאבחנו בשלב מוקדם. גילוי מוקדם עשוי להגדיל את הסיכוי להאריך את חייהם של חולי סרטן חלל הפה ולהבריא. נוסף על כך, אם הפיתוח יצליח, תיפתח הדרך לאבחון סוגי סרטן נוספים על בסיס דגימות רוק, שבאופן שיתכן ויאריך ויציל חיים רבים".  

לדברי קריאף, "שיתוף הפעולה הוא נקודת מפנה גם בדרכה העסקית והטכנולוגית של סליגנוסטיקס. עד עתה התמקדנו בפיתוח ושיווק בדיקות מהירות מבוססות רוק למגזר הפרטי ולשימוש ביתי. עתה, באמצעות שיבא, אנו מתחילים ליישם מודל עסקי נוסף – Salignostics Inside -  שבמסגרתו הטכנולוגיה שלנו תוטמע בסדרה של מכשירים רפואיים של בית חולים לשימוש מקצועי". 

ד"ר קריאף הוסיף: "המרכז הרפואי שיבא הוא מבתי החולים הטובים והמובילים בעולם והקלינאיים איתם אנו עובדים הם רופאים מוליכים בחקר הסרטן, כירורגיית פה פנים ולסתות, כירורגיית אף אוזן וגרון ופתולוגיה. עם שותפים כאלה אני מאמין שנוכל לפתוח פרק חדש ומבטיח בהתמודדות נגד מחלת הסרטן.

פלטפורמת  ARC(ראשי תיבות של (Accelerate, Redesign and Collaboration שהוקמה בשיבא פועלת כבר משנת 2019 להטמעת חדשנות פורצת דרך בתחום הבריאות בעולם, באמצעות שיתופי פעולה בינלאומיים וגישה מובנית לחדשנות, תוך התמקדות בחדשנות בבריאות דיגיטלית. שיתופי הפעולה כוללים מוסדות בריאות בינלאומיים, מוסדות אקדמיה, חברות סטארט-אפ, מוסדות תעשיה, מוסדות ממשלתיים וגופים לפיתוח כלכלי מהארץ ומהעולם.

סליגנוסטיקס נוסדה בשנת 2016 על ידי צוות חוקרים בעלי תואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שצברו ניסיון רב שנים במחקרים שנועדו לפענח את סודות הרוק: פרופ' אהרון פלמון, חוקר בעל שם עולמי בתחום הרוק, המכהן גם כסגן נשיא למחקר ופיתוח באוניברסיטה העברית, חוקר בעל 25 שנות ניסיון באוניברסיטה העברית, ד"ר עומר דויטש (מנכ"ל), ד"ר גיא קריאף (משנה למנכ"ל), ד"ר רלוקה כהן (המנהלת המדעית בחברה), וד"ר יואב נוימן (חוקר בכיר בחברה). במהלך הפיתוח גייסה החברה הון בשלבי פרה סיד וסיד ממשקיעים פרטיים וכן קיבלה המענק מארגון הבריאות האמריקאי (NIH) וארבעה מענקים מהרשות לחדשנות.  

הערכות של סליגנוסטיקס מאפשרות בדיקות ביתיות באמצעות דגימת רוק פשוטה תוך דקות ספורות. הן מתבססות על טכנולוגיה המאפשרת שימוש ברוק לאחר טיפול מקדים. טכנולוגיה זו, הכוללת יכולות מדעיות פורצות דרך בתחום הבדיקות הרפואיות המהירות, מותאמת למוצרי מדף ושימוש ביתי על ידי משתמשים פרטיים, פרי מחקרים מדעיים שהתפרסו על פני עשרות שנות אדם. בין מוצרי החברה אותם סליגנוסטיקס פיתחה ומייצרת, בדיקות מהירות המבוססות על דגימות רוק לגילוי מוקדם של הריון, ובדיקות קורונה. החברה מפתחת בימים אלה בדיקות מבוססות רוק גם לזיהוי חיידק הסטרפטוקוקוס הגורם לדלקות בדרכי הנשימה. מדובר במוצר המתוכנן בעתיד להיות חלק מפאנל של בדיקות רוק לזיהומים נשימתיים, ומותאם במיוחד לשימוש נוח בקרב ילדים, זאת בנוסף למחלות נוספות שכבר מצויות בשלבי פיתוח.