עולם ההשקעות ידוע בתנודתיות וחוסר הוודאות שלו, ותקופה זו אינה יוצאת מן הכלל. משברים כדוגמת הקורונה, המלחמה בארץ ובמקביל באוקראינה והאינפלציה הגואה, גורמים לרבים לחשש ובלבול בנוגע לעתיד ההשקעות שלהם. במקביל, ישנם משקיעים רבים שרואים בתקופות של חוסר ודאות הזדמנות להשקעה ואף באפיקים חדשים.

ההישג של החות'ים נחשף: כך שיבש הארגון לחלוטין את נתיבי הסחר העולמי
מתוק כשמר לי: למה צנח מחיר הקקאו ואיך ישראל יכולה לעזור?

במסגרת מסעותיי בעולם, אני נחשף מדי יום לחששות וספקות של משקיעים רבים אשר מרגישים אבודים וחסרי אונים מול כמות המידע העצומה והמורכבות הגוברת של השוק. למרות אי-הוודאות המתמדת, ואולי בדיוק בגללה, הצורך בכלים טכנולוגיים המבוססים על מדע והנדסה הוא חיוני יותר מתמיד. בשלב זה, הבינה המלאכותית מציעה מענה מובהק לאתגרים הנובעים מגורמים חיצוניים כמו אי-וודאות כלכלית, שינויים פוליטיים ומבניים, וגישות עולם משתנות.

לכן, דווקא בתקופה מאתגרת זו, אני מאמין שבינה מלאכותית (AI) יכולה להוות כלי עזר משמעותי למשקיעים וליועצי השקעות לייעל את עבודתם. טכנולוגיות מבוססות AI מספקות גישה למידע רחב ומעמיק, תוך ניתוח נתונים מתקדם המאפשר קבלת החלטות מושכלות יותר. התרומה של הבינה המלאכותית לענף ההשקעות מתבטאת במספר דרכים: ראשית וראשונה, היא מאפשרת עיבוד וניתוח מהיר ומדויק של מידע גדול. בעזרת אלגוריתמים מתקדמים ולמידת מכונה, הבינה המלאכותית יכולה לזהות מגמות, לחזות טרנדים ולזהות הזדמנויות השקעה פוטנציאליות.

שנית, הבינה המלאכותית מסייעת בניתוח תפיסות שוק והתנהגויות משקיעים. באמצעות ניתוח נתונים והיסטוריית השוק, היא יכולה לזהות דפוסי התנהגות ולהגיע למסקנות מפילוג שוק ומידע מעמיק. בנוסף, הבינה המלאכותית יכולה ״להסביר״ בשפה פשוטה וברורה לכל משקיע או ״משתתף״ בשוק את ניתוח הנתונים, שעל פניו עלול להיראות מורכב  או מסובך - ולהפוך את ״עיכול״ המידע הזה לפשוט בהרבה עבור כל אחד, גם מי שלא מבין בתחום. 

שוק ההון, אילוסטרציה (צילום: Canva)
שוק ההון, אילוסטרציה (צילום: Canva)

הבינה המלאכותית מציעה פתרונות ותועלות בתחומים אחרים המתאפיינים בחוסר ודאות. היכולת שלה לנתח נתונים גדולים, לזהות דפוסים ולהבין מגמות יכולה להיות שימושית בתחומים כמו רפואה, ביטחון וסייבר, תחזיות מזג אוויר ועוד. בסופו של דבר, הבינה המלאכותית מהווה כלי חשוב ומתקדם המשפר את היכולת לקבל החלטות מבוססות על מידע מדויק ולנהל תהליכים בצורה יעילה וחכמה במגוון תחומים ודרכי פעולה.

חשוב לציין שטכנולוגיות AI אינן מהוות תחליף לידע ולניסיון העשיר של משקיעים ומנהלי השקעות אנושיים, אלא הן כלי נוסף שמעצים אותם ומשפר את תהליך קבלת ההחלטות, בצורה מושכלת מבוססת נתונים. בינה מלאכותית מסייעת למשקיעים במגוון דרכים. תחילה, היא מאפשרת לזהות הזדמנויות השקעה, לזהות מניות נסחרות בחסר או יתר, תוך התחשבות במגוון גורמים כמו נתונים פיננסיים, חדשות, דעות אנליסטים ועוד, ובהתאם לקבל החלטות מושכלות.

AI יכול לספק למשקיעים מידע ותובנות רלוונטיות בזמן אמת, תוך התחשבות במגוון גורמים, דבר המאפשר להם לקבל החלטות השקעה מושכלות יותר, ואף לסייע למשקיעים לזהות ולנהל סיכונים פוטנציאליים, כגון תנודות שוק, אירועים גיאופוליטיים ועוד. AI יכול לנתח את פרופיל הסיכון וההעדפות של כל משקיע, ולסייע לו בבניית תיק השקעות מותאם אישית לצרכיו. חשוב להשתמש בכלים אלו בזהירות ובאחריות, תוך שילובם עם ידע אנושי וניסיון מקצועי.

אני מאמין שבינה מלאכותית צפויה לשחק תפקיד חשוב בתחום ההשקעות בשנים הקרובות, בעיקר ככלי להתמודדות עם הלא נודע, בעולם מרתק ומורכב. ככל שהטכנולוגיה תמשיך להתפתח, פלטפורמות AI יהפכו יעילות ומדויקות יותר, ויספקו למשקיעים כלים חיוניים לקבלת החלטות נכונות יותר, מושכלות ומבוססות על מידע מדויק ומהימן, בתקופה של חוסר ודאות. כמו כן, היכולת שלה לזהות מגמות והתנהגויות בשוק, לחזות את העתיד ולנהל סיכונים יכולה להביא לשיפור תוצאות ההשקעה, להגביר ביצועים ורווחים ולשפר את סיכויי ההצלחה לאורך זמן.

דור אליגולא הוא שותף-מייסד וסמנכ״ל פיתוח עסקי בחברת Bridgewise אשר פיתחה פלטפורמה טכנולוגית המנגישה תובנות ומידע אודות מניות גלובליות בכל השפות