הוועידה הבינלאומית לכלי טיס בלתי מאוישים תיפתח באופן רשמי ב־30 ביוני בבנייני האומה בירושלים. בכנס, שיימשך עד 2 ביולי, ייסקרו החידושים האחרונים בעולם הכטב"מים והרחפנים בשוק האזרחי ושילוב AI בעולם הכטב"מים, ובנוסף יתקיים טרק ביטחוני מיוחד עם הרצאות על מקומם של הכטב"מים במלחמה.

הכנס ישלב את טובי המומחים והעוסקים בתחום, בהם אלוף (במיל') יצחק בן ישראל מאוניברסיטת תל אביב, דניאלה פרתם מהרשות לחדשנות ועוד. "אנחנו עוסקים בפיתוח אקוסיסטם טכנולוגי־כלכלי ורגולטורי עבור הענף", אומרת פרתם בשיחה עם "מעריב" לקראת הכנס, "אנחנו פועלים בכמה רבדים: פיתוח חברות בנות־קיימה, הטמעת טכנולוגיות חדשניות אזרחיות, בין אם מדובר בנושאי אכיפה ועד הסעת נוסעים. בנוסף אנחנו מקדמים בחו"ל את הטכנולוגיות הישראליות ומנסים להכין תשתית לשוק גלובלי, שמדינות נוספות ילכו באותו הקו".

פרתם מדגישה את אחד המיזמים החדשניים בישראל לשינוע סחורות באמצעות רחפנים, פרויקט משותף לרשות החדשנות, רשות התעופה האזרחית (שהיא הרגולטור בתחום), משרד התחבורה ונתיבי איילון. "אנחנו מאוד רוצים לקדם את התחום הזה בישראל, אבל יש הרבה אתגרים בדרך שצריך לפתור", היא אומרת, "המטרה שלנו היא לייצר את התשתית לשוק, אני מאפשרת למגזר הציבורי והפרטי להשתמש בטכנולוגיה הזאת לטובת צרכים שונים: אם זה שינוע מנות דם, מזון ואפילו בשלב מסוים בני אדם".

"זה שוק שהקמנו מאפס", היא מדגישה, "היה לנו מאוד חשוב להקים תשתית שתאפשר כניסה של חברות שונות. בניגוד למדינות כמו ארה"ב, שם המרחב האווירי מחולק לחברות שונות, אנחנו רוצים ליצור מרחב אווירי אחד ואנחנו עושים זאת עם טכנולוגיות ייחודיות לניהול מרחב אווירי שמאפשרות לנו להרחיב בהדרגה את כמות הכלים שתמלא את השמיים".

המיזם הזה החל בתקופת הקורונה, בזמן שהיו פחות אנשים במרחב הציבורי. "בשלב הראשון ביצענו שינוע של ציוד רפואי, כמו בדיקות קורונה. היום אנחנו פועלים לקחת את זה לסקייל רחב יותר עם מגוון של חברות הפועלות בתחום, ואחת המטרות היא להתמקד בכלים כבדים יותר שנעים למרחקים גדולים".

החברות שבהן תומכת רשות החדשנות זכו להצלחה רבה בניהול פרויקטים גדולים בארץ ובחו"ל. היום הם גם מבצעים טיסות פיילוט למונית אווירית שבעתיד תוכל להטיס ישראלים ממקום למקום. "זה כבר קיים בצורה מצומצמת בסין", היא אומרת, "אבל כיום יש סוג של מרוץ חימוש אזרחי בנוגע לטכנולוגיות האלו. המטרה שלנו היא ליצור אקוסיסטם שיאפשר לחברות מקומיות לפתח כלים וטכנולוגיות מתקדמות. בעוד שנים בודדות עד עשור קדימה אני מאמינה שהציבור יפיק תועלת אמיתית מהכלים האלה. זה יעזור לייעל כלכלית המון חברות שתלויות בתחום המשלוחים וכמובן יוריד מהעומס מהכבישים".