נחשפים ונפגעים: ממצאים מטרידים חדשים שהוצגו לשר התקשורת חושפים כי חלה עליה תלולה בחשיפת ילדי ישראל לתכנים פוגעניים באינטרנט, בסלולרי וברשתות החברתיות. ועדת מומחים שאספה את הנתונים הגישה לשר התקשורת שורת המלצות ובהן גם הגבלת גיל הילדים וסינון תכנים.

צוות הבדיקה הבינמשרדי שמינה משרד התקשורת כלל נציגים ממשרדי המשפטים, החינוך, בריאות, רווחה, ביטחון לאומי ומשרד התקשורת. בפני הצוות הופיעו ארגונים, עמותות, חברות תקשורת ונציגים שונים שהביאו לגיבוש ההמלצות וכתיבת הדו"ח. 

נמאס מהשעון החכם? קבלו את הגאדג'ט הפופולארי הבא
פייסבוק תסיר תכני שנאה שמשתמשים גם במילה "ציונים"

הועדה מצאה עוד כי מאז השבת השחורה חלה עליה מדאיגה בחשיפת הילדים לתכנים פוגעניים. מסקר שנערך מטעם המטה הלאומית להגנה על ילדים ברשת עלה שכ-63% מהילדים ובני הנוער בישראל נחשפים לתמונות וסרטונים קשים במיוחד, הכוללים הסתה, פילוג, שימוש בלשון בוטה, ומראות של הרוגים ופצועים. הצוות ציין עוד כי בשנים האחרונות הולך וקטן גיל הילדים הנחשפים לרשת, כשלא בוצע עד כה סינון תכנים ראוי, במיוחד למניעת חשיפת ילדים ובני נוער לתכנים הקשים.

הצוות הציע לקבוע מעתה רף עדכני לסינון תכנים חינמי שיוצע על ידי הספקים המורשים למנויים ויתבסס על יישומון שיותקן במכשירי הילדים. עוד הומלץ על בחינה מחודשת של הגדרות החוק והגדרת הביטוי "תוכן פוגעני", עריכת קמפיין לאומי והרחבת ההסברה לנושא הפגיעות ברשת להורים ולקטינים, הנגשת המידע לציבור ההורים והילדים באתר אינטרנט ייעודי, עדכון ההמלצות לגיל השימוש המינימלי במכשירים סלולריים, תוכניות חינוכיות בבתי הספר שיופעלו במהלך כל שנת הלימודים, ושיפור פעילות המטה הלאומי להגנת ילדים ברשת.

"הילדים והנוער מבלים זמן רב בשימוש ובצפייה ברשתות במכשירי הסלולר, וחלק לא מבוטל מחייהם החברתיים והרגשיים כיום, מתנהל על מסך הטלפון" אמר שר התקשורת, שלמה קרעי, "לצד היתרונות הרבים של רשת האינטרנט המאפשרת קידמה, התפתחות טכנולוגית וצמצום פערים חברתיים, היא מהווה גם פתח לרעות חולות ומזמנת סכנה אמיתית לילדינו. יחד עם גורמי המקצוע במשרדי הממשלה האחרים, נפעל ליישם את ההמלצות בהקדם כדי להנגיש כלי סינון לכל הורה לטובת בטחונם ורווחתם של ילדי ישראל".