אמריקה סערה בעקבות ניסיון ההתנקשות ממנו ניצל הנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ – אבל למרות שהאירוע החריג התרחש אצלנו בשעות הלילה הקטנות, השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט בישראל סביב האירוע היה חריג בעוצמתו ובהיקפו - כך עולה מנתונים שאספה וניתחה חברת המודיעין העסקי "באזילה" עבור "מעריב".

מעל ל-70 אלף אינטראקציות בנושא נרשמו החל מסביבות 01:30 שעון ישראל – אז החלו להגיע הדיווחים הראשוניים על אירוע הירי החריג בפנסילבניה – ועד לשעות הבוקר, בהן כבר התבררה התמונה במלואה. הישראלים הגיבו באופן רגשי לדיווחים, החל מתגובות שהביעו זעזוע עמוק מהאירוע, דרך פרשנויות פוליטיות על משמעות הדברים בנוגע להמשך הקמפיין לנשיאות מול הנשיא המכהן ג'ו ביידן ועד לגל מאוחר קצת יותר של תגובות סאטיריות.

אווירת האלימות בארה"ב גדלה מאז שדונלד טראמפ נכנס לפוליטיקה
"ההסתה של השמאל": לאחר ניסיון ההתנקשות בטראמפ - הפוסט המסעיר של יאיר נתניהו

בין התגובות שנותרו בידי מומחי החברה, חלקן חריגות ומעוררות דאגה: "מצבו הבריאותי של טראמפ טוב, הפוליטי טוב עוד יותר"; "הקפלניסטים האמריקאים עברו מדיבורים למעשים"; "היורה בטוח קפלניסט"; "לצערנו הכתובת על הקיר אצלנו וישנם כל מיני לשעברים שמובילים אותנו לקטסטרופה"; "זה סגר לו את הניצחון".

לצד אלו, ישראלים רבים התייחסו למצב גם אצלנו וטענו כי לא רחוק היום שיקרה אירוע דומה גם בישראל. בין היתר אותרו לא מעט תגובות שמאשימות את "המפגינים בקפלן" ואף מתחו ביקורת על תפקיד התקשורת בישראל. יש לציין כי אותרו מספר תגובות חריגות (בעילום שם) שמאחלות שאירוע דומה יתרחש בישראל. 

בצד זאת, אותרו גם מספר תגובות מצומצם של גולשים שטוענים שהאירוע 'מבוים' על ידי טראמפ בשביל לגרוף קולות. לילך קינן, מנכ"לית באזילה, ציינה הבוקר כי "האירוע עורר חשש שיעורר השראה למפגינים. אנו רואים שהשיח ברשת בימים אלה הוא אלים גם כך, ובאחריותם של נבחרי הציבור ומנהיגי המחאות לגנות את האלימות ולצאת בחריפות נגד האירוע".

חברת באזילה מנטרת באמצעות כלים מתקדמים את השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט המרכזיים בישראל. ניתוח נתוני השיח עשוי להצביע על שינויי עמדות בציבור בשלב מוקדם, ייתכן לפני שהן מקבלות ביטוי באמצעים נוספים דוגמת מחקרי שאלה מסורתיים וסקרים מבוססי שאלון.