היום (ראשון) נערך הכנס השנתי השני של מכון לואיס ברנדייס לחברה, לכלכלה ולדמוקרטיה בנושא ״רשתות חברתיות וביטחון לאומי״ במסלול האקדמי המכללה למנהל. 

את היום פתח ד"ר עידו באום, מנהל מכון ברנדייס ומרצה בכיר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למנהל: "היום אחת הדרכים להתמודד עם הסכנה של הרשתות החברתיות היא באמצעות רגולציה. מכון ברנדייס חוקר בחודשים האחרונים את הסכנות של הסוציאל מדיה לביטחון הלאומי. תוצרי המחקר יאפשרו למקבלי ההחלטות להתמודד עם אחד האיומים הגדולים של המאה ה-21". 

בהרצאה המרכזית, פרופ' אריאל אזרחי, אוניברסיטת אוקספורד חשף את הכוח העצום של ענקיות הטכנולוגיה להשפיע על הדמוקרטיה המערבית: "פייסבוק ערכו ניסוי וראו שכשגולש רואה שחבר לרשת החברתית הצביע, באמצעות לחצן מיוחד שהוסיפו, אחוז ההצבעה של אותו גולש עולה. עכשיו תחשבו מה קורה כשאותן רשתות יוכלו לבחור מי מקבל את הלחצן הזה ומי לא. יצרנו מבנים שעובדים כדי לערער את היציבות של החברה הפלורליסטית שלנו, וההתערבות היא למצוא דרכים לפתרון. כשדורשים מחברות לפעול נגד שנאה, פוגעים להן ברווח. אבל יצרנו מנגנון שבו אנחנו מאפשרים כוח שוק, ניצולו לרעה ושרשראות שמקדשות ערך בסיטואציה בעייתית". 

שרת החדשנות לשעבר, ח"כ אורית פרקש-הכהן שיתפה בדאגה על דליפות מידע: "סין יכולה בקלות למשוך מידע ממכשירים סלולאריים שיש בהם טיקטוק. הבעיה היא שהפוליטיקאים הכי בכירים, חברי קבינט, התקינו את האפליקציה בסלולריים שלהם. על מדינת ישראל לאמץ את חוק הטיקטוק, כפי שנעשה בארה"ב ובאיחוד האירופי".

בהמשך, ראש המל"ל לשעבר והיום חוקר בFDD, ד"ר איל חולתא: "השחקנים הגדולים ביותר בעולם ההשפעה ברשתות החברתיות הם איראן, רוסיה וסין. האיראנים בפשטות רוצים לפרק את ישראל. הרוסים רוצים להפנות את תשומת הלב העולמית מהמלחמה באוקראינה והסינים מספקים את הפלטפורמה הטובה בעולם להשפעה. גם אם מדובר בקמפייני השפעה מבית, שעושים שימוש בשרתים מחוץ לישראל, על ישראל להוריד את הסרברים האלה".

ראש המטה לביטחון לאומי, ד''ר איל חולתא (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ראש המטה לביטחון לאומי, ד''ר איל חולתא (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

דובר נוסף היה גיא רולניק, עורך מייסד של דה מרקר ומרצה בכיר באוניברסיטת שיקגו שדיבר על הסכנות שטומנות בחובן הרשתות החברתיות: "יש 5 נשים או גברים, גרונות עמוקים, בתוך הרשתות החברתיות, שסיפרו מה קרה אחרי 7.10. אנשים לא רצו לפני לדבר כי חשבו שאו שאין מה לעשות, או שזה יחסל להם את הקריירה. אחרי 7.10 זה השתנה, כל מי שפנינו אליו להתראיין לתכנית שלנו ב'כאן' היה בשוק עמוק, בהלם. הם הרגישו שהרשתות מטות את דעת הקהל בעולם. מאז ההטיה גדלה בפקטור של פי 100".

'מכון לואיס ברנדייס לחברה לכלכלה ולדמוקרטיה' הוקם מתוך ראיית הצורך לקדם בישראל מחקר עצמאי ובלתי תלוי באיכות גבוהה וברמה בינלאומית. מכון ברנדייס עוסק במחקר תיאורטי ויישומי בתחומי החברה, המשפט, הכלכלה, המימון, הרגולציה, התקשורת והמדעים המדויקים. כל זאת, מתוך מטרה להניח תשתית מחקרית לקידומה של חברה דמוקרטית, מריטוקרטית והוגנת, משק המבוסס על שוק חופשי ותחרותי, שוויון וצמצום פערים חברתיים, צמיחה בת-קיימא, תקשורת עצמאית, חדשנות ורגולציה פיננסית מיטבית.