תקווה נוספת לנכים משותקים: נוירלינק השתילה בהצלחה את השבב המוחי השני, שנועד לתת לחולים למשותקים את היכולת להשתמש במכשירים דיגיטליים בכוח המחשבה בלבד, כך דיווח המיליארדר אילון מאסק.

נוירלינק נמצאת בתהליך בדיקת המכשיר שלה שנועד לסייע לאנשים עם פגיעות בעמוד השדרה לתפעל מכשירים ואולי גם להניע מחדש את האיברים בכוח המחשבה. המכשיר איפשר למטופל הראשון שנפגע בעמוד השדרה בתאונת צלילה לשחק במשחקי וידאו, לגלוש באינטרנט, לפרסם ברשתות חברתיות ולהזיז סמן במחשב הנייד שלו.

אילון מאסק ממשיך להפתיע: "השבב המוחי החזיר ראייה לקופים עיוורים"
הלם ברשת: חשד כי אילון מאסק קיבל כספים מטרוריסטים, כולל מחיזבאללה

מאסק מסר מעט פרטים על המשתתף השני. לדבריו המטופל סובל מפציעה בעמוד השדרה בדומה למטופל הראשון, וכי 400 מתוך 1024 האלקטרודות שבשבב המוחי פועלות. "אני לא רוצה להרוס את זה אבל נראה שזה הלך טוב מאוד עם השתל השני", אמר מאסק בראיון לפודקאסט ששודר ביום שישי, "יש הרבה אות, הרבה אלקטרודות. זה עובד טוב מאוד".

מאסק לא חשף מתי נותח המטופל השני, אך אמר כי במהלך השנה יושתל השבב בשמונה חולים נוספים כחלק מהניסויים הקליניים של נוירלינק.

המטופל הראשון, נולנד ארבו, התראיין גם הוא בפודקאסט, יחד עם שלושה מנהלי Neuralink, שנתנו פרטים על אופן פעולת השתל והניתוח בהנחיית הרובוט. לפני שארבו עבר את ההשתלה בינואר האחרון, הוא השתמש במחשב באמצעות מקל בפיו שייסע לו להקיש על מסך מכשיר טאבלט. כעת סיפר ארבו שעם השתל הוא יכול לחשוב על כל מה שהוא רוצה שיקרה על מסך המחשב, והמכשיר גורם לזה לקרות. לדבריו המכשיר העניק לו מעט עצמאות והפחית את תלותו במטפלים.

נולנד ארבו. מושתל השבב המוחי הראשון  (צילום: Neuralink)
נולנד ארבו. מושתל השבב המוחי הראשון (צילום: Neuralink)

ארבו התמודד תחילה עם בעיות לאחר הניתוח שלו כאשר החוטים הזעירים של השתל שלו נסוגו, וכתוצאה מכך חלה ירידה חדה בפעילות אלקטרודות שיכולות למדוד אותות מוחיים. על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, נוירלינק ידעה על התקלה הזו עוד מהניסויים בבעלי חיים.

בהמשך מסרה החברה כי שיחזרה את יכולת השתל לנטר את אותו המוח של ארבו על ידי שינויים שבוצעו באלגוריתם שהפך לרגיש יותר לאותות חשמליים. לדברי מאסק, ארבו שיפר את שיא העולם הקודם שלו למהירות שבה הוא יכול לשלוט בסמן המחשב באמצעות מחשבה בלבד, כשרק 10 עד 15% מהאלקטרודות שבשבב המוחי שלו פועלות.

כזכור בשנה שעברה נתן מינהל המזון והתרופות האמריקני לחברת נוירלינק אישור לניסוי ראשון לבדיקת השתל על בני אדם. בחברה הצהירו כי בכוונתם לאפשר בסופו של דבר למשותקים להשתמש במחשב או בטלפון סלולרי באמצעות כוח המחשבה בלבד. שבב החברה כולל בתוכו רכיבים אלקטרוניים סגורים הרמטית בתוך מכשיר שגודלו כשל מטבע גדול. מהשבב הזה המושתל בתוך המוח בולטים כמה עשרות חוטים דקים במיוחד המובלים ישירות לרקמת המוח. אותות מהשבב נשלחים באמצעות בלוטות' אל ממשק מוח-מחשב שיאפשר לאדם למשל, לשלוט בסמן על המסך או אפילו להזיז איבר רובוטי שהושתל בגופו.

שבב הנוירלינק מוחדר לגוף באמצעות רובוט כירורגי שתוכנן במיוחד להטמיע את השתל ואת 64 החוטים המחוברים הגמישים והדקים ביותר שעליהם 1,024 אלקטרודות שמתעדות פעילות עצבית. לרובוט חמש מערכות מצלמה מובנות והוא משתמש בטכנולוגיה אופטית להדמיה לא פולשנית של רקמת המוח. הרובוט משתמש במחט דקה כשערה אנושית המחדירה את החוטים למקומם במוח.

בעבר הסביר מאסק כי בחזונו אדם משותק יוכל להפוך כמעט לעצמאי כשהוא שולט בסביבתו, מתקשר ואף מפעיל אמצעים, יכול לנוע ואפילו להניע איברים משותקים – כל זאת בכוח המחשבה בלבד. השבב, קיווה מאסק, אף יוכל לסייע להשבת הראייה לעיוורים. באופן דומה, תרגום אותות עצביים לתנועה חיצונית אמור לסייע לחולים במחלות ניווניות קשות כמו ALS לתקשר עם הסביבה על-ידי הזזת סמן והקלדה באמצעות מוחותיהם.