על פי דיווחים בחו"ל, ארגון או ארגונים שזהותם לא ידועה, בעלי יכולות טכנולוגיות של מדינה או קואליציית מדינות, ביצעו מתקפת סייבר משמעותית וכואבת נגד המערכת הפיננסית באיראן. למרות שזהות התוקפים עדיין לוטה בערפל מסוים, יש להניח כי המסר מאחורי הפעולה הוא ברור: בעידן החדש יהיה "מחיר" לכל פעולה, כדי לבצע מתקפת סייבר מהסוג שדווח עליו בערוץ "איראן אינטרנשיונל", שמזוהה עם מתנגדי המשטר, הצוות התוקף יצטרך כלים מתקדמים ותשתיות מתאימות ויקרות.

על פי הדיווח המתקפה כוונה נגד הבנק המרכזי של איראן, גרמה לשיבושים נרחבים במערכת הבנקאית במדינה וככל הנראה הפסד כספי ניכר. ככל הנראה המסר שהתוקפים ניסו להעביר הוא אזהרה, אתם פגיעים ואנחנו יודעים לגבות מחירים.

בזמן שנסראללה מאיים: אנשיו ממשיכים להיעלם מהמפה
יורש העצר בן סלמאן: "המגעים לנורמליזציה עם ישראל מסכנים את חיי"

מתקפות סייבר הן כלי התקיפה החדש של המעצמות בעידן של לוחמה מתקדמת המבוססת בעיקר על טילים מונחים באמצעות GPS, כלי תקיפה מכניים ביבשה, באוויר ובים וכמובן הכניסה של ה-AI לשדה הקרב. לא סתם רוב המדינות המתקדמות משקיעות הון עתק ביכולות הסייבר העכשוויות וכמובן בדור העתיד. 

מתקפת סייבר הבנק האיראני המרכזי (צילום: רויטרס)
מתקפת סייבר הבנק האיראני המרכזי (צילום: רויטרס)

המתקפה הנוכחית שכוונה נגד איראן לא הייתה משמעותית במובן שהיא לא גרמה לאובדן בחיי אדם, אבל בעתיד זה לא בהכרח יהיה כך. מדינה שפגיעה למתקפות סייבר חשופה במקום הכי כואב, התשתיות. במלחמה של מחר, שאולי תצא לדרך עוד היום, לא בהכרח צריך טילים מדויקים בשביל לפגוע בתשתיות המים או החשמל. כנראה המסר שביקשו אותם גורמים להעביר לטהרן זה שאם היא תצית מלחמה אזורית במזרח התיכון, יש עוד דרכים להחזיר מדינה לתקופת האבן.