הבינה המלאכותית מקבלת מקום גם באקדמיה: אחרי תלונות של מרצים על תופעת העתקות של סטודנטים שהגישו עבודות שהוכנו בבינה מלאכותית, הבינה אוניברסיטת בר אילן כי אם אי אפשר להילחם בהם, אין מנוס מלהצטרף אליהם. מסמך הנחיות חדש שהופץ לסטודנטים השבוע, מאשר לראשונה לסטודנטים להיעזר בבינה מלאכותית, תחת הקפדה על כללים.

בעלי עסקים מתלוננים: "חיינו השתנו מקצה לקצה"
גל ההונאה החדש: אם קיבלתם את המייל הבא - זה מסוכן, כך תתגוננו

במסמך החדש נכתב כי השילוב המהיר של כלי בינה מלאכותית יוצרת בהשכלה הגבוהה משנה את טיבה של העבודה הסטודנטיאלית ומשפיע על סוגיות של יושרה אקדמית והתנהלות תקינה. "יש צורך דחוף לחדד את הנהלים החלים על השימוש בכלי בינה מלאכותית בכתיבה והגשה של עבודות, בחינות בית ושאר מטלות אקדמיות", נכתב במסמך.

באוניברסיטה הוסיפו כי ישנה חשיבות בהכשרת סטודנטים בכלי בינה מלאכותית והכרת הערך הגלום בה בשוק העבודה העכשווי העתידי, ולפיכך "אין בכוונתה של האוניברסיטה לאסור את השימוש בכלים אלו אלא להתוות את מאפייניו של השימוש הנאות בהם".

בינה מלאכותית. תותר אך עם גילוי נאות  (צילום: iStock)
בינה מלאכותית. תותר אך עם גילוי נאות (צילום: iStock)

האוניברסיטה החליטה להותיר בידי המרצה את שיקול הדעת המלא לגבי התרת השימוש בכלי בינה מלאכותית והגבלתו לפי ראות עיניו. במידה שהמרצה לא הורה מפורשות לסטודנטים שהשימוש בכלי בינה מלאכותית יוצרת אסור בקורס האמור, יותר לסטודנטים להשתמש ב-AI, תוך הצהרה על כך ופירוט מה הhיתה תרומת כלי הבינה המלאכותית הספציפית לתוצר הסופי. את טופס ההצהרה יצרפו הסטודנטים באופן דיגיטלי או בעותק קשיח למטלה האקדמית המוגשת.

 בתוך כך מזהירה האוניברסיטה את הסטודנטים אודות עבירות משמעתיות הכוללות שימוש לרעה בטכנולוגיה, כמו הפצת פייק ניוז, גניבת זכויות יוצרים או יצירת תמונה שקרית המכפישה אדם אחר.

במקרים כאלה ואחרים, יראה השימוש כעבירת משמעת אקדמאית. בתוך כך מבהירה האוניברסיטה, שמאחר שהבינה המלאכותית אינה מדוייקת לחלוטין, חלה על הסטודנט האחריות המלאה על הנאמר בעבודה, וכי טעויות ושגיאות שיצרה הבינה המלאכותית והוכנסו למטלה האקדמית, יזקפו לחובת הסטודנט.