לימוד שפה חדשה, ובמיוחד ערבית, הוא לא רק כלי לתקשורת עם שכנינו ודוברי השפה בארץ ובעולם, אלא גם פותח צוהר לתרבויות עשירות ומגוונות. אבל לא רק: מחקרים רבים מצביעים על כך שלימוד שפה חדשה משפר את הזיכרון, את הריכוז, ואפילו עשוי גם לעכב דמנציה בגיל המבוגר.

בעידן הדיגיטלי, אפליקציות כמו אינסטגרם וטיקטוק הם לא רק יישומוני סרטונים רדודים או תמונות "פייסדאק": בין לבין ניתן ללמוד לא מעט על תחומים חדשים, כמו שפה. בשנה האחרונה צצו לא מעט מורים שמעלים תכנים ללימוד השפה הערבית, אחד המוצלחים שבהם הוא זה של רן חי, צעיר מאזור ירושלים, שמעלה סרטונים יומיים שמלמדים את השפה הערבית בצורה ברורה, למתחילים וגם למתקדמים.

חי, בן 27, תושב אזור ירושלים, דובר ערבית עוד מילדות בזכות הסבא והסבתא ששוחחו בערבית גם עם הנכדים. לאחר שירות צבאי קרבי, ותוך כדי שירות מילואים אינטנסיבי, הוא המשיך ללימודי תואר ראשון במזרחנות והחל להעניק שיעורים פרטיים בערבית. 

לימוד ערבית. משפר גם תפקוד מוחי (צילום: אינסטגרם)
לימוד ערבית. משפר גם תפקוד מוחי (צילום: אינסטגרם)

תוך כדי פתח חי גם עמודי טיקטוק ואינסטגרם והחל לצבור פופולריות בזכות הסרטונים היומיים שלו, שבהם הוא מלמד על רזי השפה הערבית. היחודיות בסרטונים שלו היא השימוש היומיומי במשפטים חשובים לתקשורת הבין אישית הפשוטה. "חשוב לי שכל ישראלי לא רק יבין את מה שמתרחש סביבנו, אלא גם יוכל לתקשר עם ערבים תושבי המדינה" הוא אומר למעריב, "זה מתחיל בבית המרקחת, כשאתה שומע רוקחים דוברי ערבית מדברים ביניהם ואולי חש אי נוחות משום שאינך מבין, זה ממשיך בקפיטריה באוניברסיטה לצד סטודנטים ערבים לספסל הלימודים, במוקדי שירות הלקוחות, וגם בצוותי הרופאים והאחיות הערבים בבית החולים".

"ידע זה כוח וזה נכון בפרט לגבי שפה" מוסיף חי, "השאיפה שלי היא שכל ישראלי ידע לדבר ערבית. ממש כפי שאנחנו מצפים מהישראלים הערבים לדעת עברית על בוריה, חשוב שגם אנחנו היהודים נדע לדבר את השפה של שכננו. זה חשוב לא רק לחיים המשותפים שלנו, ולא רק להבנת המזרח התיכון, אלא גם לעצם קבלת האחר ולאחווה הדדית שהכרחית לכולנו".

אינסטגרם: @RanArabics