תל אביב, ישראל, 14 באוגוסט 2024 — חברת האגרוטק פרמטה (Fermata), המתמחה באיתור מזיקים ומחלות בצמחים באמצעות ראייה ממוחשבת, מכריזה על שיתוף פעולה עם חברת agRE.tech הישראלית הפועלת בתחום הרובוטיקה החקלאית בתחום הAPV, במטרה להביא לראשונה פתרון מבוסס בינה מלאכותית לאיתור מחלות והדברתן בשדות פתוחים. פלטפורמת Croptimus™ של Fermata המבצעת ניטור מזיקים ומחלות בזמן אמת תשולב בתוך הרובוטים של agRE.tech כדי לייצר מערכת אוטונומית לחלוטין לניהול וטיפול בייבול.

לפי אתר לקט ישראל, בשנת 2022 ערך המזון האבוד בישראל עמד על 23.1 מיליארד ש״ח, ומומחים בעולם מעריכים שכ-30 אחוזים מסך הייבולים הגלובליים יורדים לטמיון כתוצאה ממחלות ומזיקים בצמח. עובדה זו מביאה לעלייה משמעותית בזיהום הסביבתי כתוצאה משימוש בחומרי הדברה ולפגיעה קשה ביכולת לעמוד בביקוש העולמי ההולך וגובר. סריקה ואיתור יעיל מוקדם, מדוייק ונכון של מזיקים בצמח דורשים כוח אדם מיומן שהוכשר במיוחד למשימה זו, וביצוע שלה על ידי בני אדם שמתעייפים לאורך זמן ועלולים לטעות, יכול לעלות באובדן של ייבול ורווחים רבים לחקלאים. הפתרונות הקיימים מאפשרים למגדלים לבצע הדברה אוטומטית, אך לא באופן ממוקד, אלא בשיטת spray and pray שלא מבטיחה הדברה יעילה של המזיקים ואינה ידידותית לסביבה.

שיתוף הפעולה בין פרמטה ל-agRE.tech יאפשר לחקלאים לבצע סריקה אוטונומית של הגידולים שלהם ולהדביר את המזיקים בשדה באופן ממוקד ונקודתי. הבינה המלאכותית ויכולות הראייה הממוחשבת של פרמטה מאתרות במדויק היכן נמצאים מזיקים ושולחות התראה בזמן אמת למערכת ההפעלה של השטח agRE.os ולחקלאי. הרובוט של agRE.tech מגיע לאזור הנגוע שאיתרה המערכת של פרמטה ומרסס את מוקד הבעיה, ובכך פועל במדויק ובזמן ומייתר את כוח האדם ומקטין משמעותית את השימוש בחומרי הדברה כימיים מזיקים ובמערכות בקרה ביולוגיות יקרות. 

הטכנולוגיה של agRE.tech עושה שימוש במתקנים סולאריים הממוקמים מעל הגידולים החקלאיים באופן המאפשר את המשך הפעילות החקלאית, מבלי לגזול שטח מיותר עבור מקורות אנרגיה. השילוב עם פלטפורמת Croptimus™ של פרמטה מאפשר ניטור ובקרה 24/7 של הצמחים לאיתור מחלות ומזיקים ומניעת ההתפשטות שלהם, בכך שהיא מציגה למערכת הרובוטית ולחקלאי היכן נמצאים נגעים בצמח, הרבה לפני שהעובדים בשדה היו יכולים לאתר אותם. agRE.tech הקימה כרם ענבים ראשון בעולם המשלב יכולות רובוטיות ובין משקיעיו נמנים תאגיד החלקאות "צמח מפעלים" וענקית האנרגיה הצרפתית EDF. לחברה הסכם שיתוף פעולה עם EDF למימוש מסחרי רחב של היכולות הרובוטיות בשטחי הAPV אותן מקדמת EDF 

״אנחנו נרגשים לשתף פעולה עם agRE.tech ולתמוך בעסקים חקלאיים. המודל של החברה, המשלב רובוטיקה מתקדמת ואנרגיה סולארית, מציע תכנית פעולה לחקלאות בת קיימא שנותנת מענה לאתגרים נוספים בענף.״ אומרת ולריה קוגן, מנכ"לית ומייסדת פרמטה. ״ההתמודדות עם מחסור עולמי בידיים עובדות, שינויי אקלים וחוסר ביטחון תזונתי מהווה אתגר עצום, והגישה של agRE.tech מציעה פתרון משולב שעושה שימוש ברובוטים המסייעים בפעולות החשובות ביותר שמבצעים החקלאים. שיתוף פעולה זה לא רק מצמצם שימוש בחומרי הדברה שמזיקים לסביבה, אלא גם מגדיל את הרווחיות של החקלאים באמצעות חיסכון במשאבים.״ 

״מערכת Croptimus™ של פרמטה הרשימה אותנו מאוד תודות ליכולות המתקדמות שלה בניהול ואיתור מחלות ומזיקים בצמח. פתרון זה משלים באופן אידיאלי את מערכת ההפעלה הרובוטית הייחודית שלנו״, אומר אלעד לוי, מנכ״ל ומייסד שותף ב-agRE.Tech. ״המשימה שלנו היא לממש את פוטנציאל כניסת חברות האנרגיה לשטחים החקלאיים, על ידי מינוף התשתית לשימוש בבינה מלאכותית, רובוטיקה, פאנלים סולאריים וטכנולוגיות מתקדמות נוספות כדי לייצר סטנרדט חדש בחקלאות. שוק החקלאות העולמי מתמודד עם קשיים רבים - בראשם מחסור בכוח אדם ועלויות גידול גבוהות , - אנחנו פועלים במטרה לייצר פתרונות טכנולוגיים בני קיימא לטיפול באתגרים אלו, מה שהופך את פרמטה לשותף המושלם שיוכל לסייע לנו למנוע מחלות ומזיקים באופן אופטימלי״.