האפליקציה שתסייע לילדים חולי סרטן להתמודד עם האשפוז: המרכז הרפואי רמב"ם פיתח יישומון חדש בשם TaDam שמסייע באמצעות משימות ומפגש עם דמויות לצלוח את מסע הטיפולים וההחלמה.

לוקמיה היא מחלה נדירה אך מהווה את סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב ילדים. המחלה מתפרצת באופן סוער והאבחנה עצמה גורמת לילד או המתבגר המטופל והוריו, לצד כל המעגלים הקרובים לו, להצפה במידע לצד הצפה רגשית. כבר ביום האבחון, המטופל הצעיר נכנס לאשפוז ומתגבש פרוטוקול טיפולי. 

נשלל לצמיתות רישיון הפסיכולוג שהורשע בעבירות מין בקטינים
בעקבות האבחנה של מעיין אדם: מה צריך לדעת על סרטן השחלות?

"כמויות המידע העצומות, יחד עם ההלם הנלווה מרגע קבלת הבשורה, גורם להורים, ולפעמים גם לילדיהם, קושי להפנים את כל מה שהם עתידים להתמודד איתו באותו הרגע" מסבירה ד"ר נירה ארד, מנהלת שירות לוקמיה בילדים וסגנית המנהלת של המחלקה ההמטו-אונוקולוגית, בבית החולים "רות" לילדים ברמב"ם, וכך פיתחה את הרעיון לאפליקציה: "זיהינו את הקושי להכיל את עומס המידע הזה בנקודת זמן כל כך משברית ומורכבת עבור המשפחה, וחשבנו על פתרון מותאם אישית לכל מטופל ומטופלת צעירים שחייהם השתנו ביום אחד. כך נולד הרעיון לאפליקציית "TaDam" - "תא-דם!".

תהליך האפיון של היישומון נעשה עם דניאלה רסלסקי, יזמת ויועצת לחדשנות בטכנולוגיה, ומשה יעקב, שהפך את החזון ליישומון מעשי. הצוות המטפל של המחלקה הציף מול המפתחים את האתגרים: הבדלים בסוג ובשלבי הטיפול בין המטופלים, קבוצות גיל שונות, צורך בגמישות וביישום שינויים לאורך הטיפול לאור תגובות הטיפול ועוד. הרעיון הוא לרתום את המטופלים הצעירים והוריהם לתהליך הרפואי, להגביר את תחושת הבהירות, הוודאות והאקטיביות בתהליך באמצעות מתן מידע מותאם אישית ומותאם לשלב הטיפולי.

צילומי אילוסטרציה מתוך האפליקציה (צילום: דוברות רמב''ם)
צילומי אילוסטרציה מתוך האפליקציה (צילום: דוברות רמב''ם)

מייד לאחר הרישום לאפליקציה, המטופל נכנס לעולם תוכן המותאם לקבוצת הגיל שלו, עולם שמעוצב כמשחק פעולה בו הוא יכול לשוטט, לצבור נקודות, לבצע משימות, לענות על חידות ואתגרים ולעבור בין שלבים.

כך למשל, בחלק מהתחנות במשחק המשתמשים עונים על חידות ואתגרים המעוצבים כמבחנים פסיכוטכניים, שהזכייה בהם והשלמתם מעבירה את המטופל לשלב חדש במשחק. השפה העיצובית והקונספטואלית מזכירה משחקי פעולה פופולאריים, בהם על המשתמש לצבור ניקוד ומטבעות ולקבל תגמולים וירטואליים. במקרה של יישומון "TaDam" נוספו שכבות מידע נוספות דרכן המשתמש זוכה להכיר את "האווטארים" של הרופאים המטפלים במחלקה, לצפות בתכני הסבר על המחלה, המכשור הרפואי, בית החולים ומרחב המחלה לצד מדריכים טכניים שגרתיים לפעולות שעל החולה לנקוט כגון שטיפות פה או החלפות חבישה. 

גם הורי הילדים שותפים לתפעול האפליקציה: עם קבלת האבחנה ובסיום כל שלב רפואי מקבלים ההורים את הפרוטוקול הטיפולי לחודש הקרוב, ורק לאחר סריקת הפרוטוקול החדש ליישומון, נפתח בפני המטופל הצעיר מרחב חדש, החושף עולם תוכן חדש לצד לוח זמנים צפוי לטיפולים הבאים. בין היתר ניתן למצוא תכנים הדרכתיים מעשיים באמצעות סרטונים של הצוות במחלקה, כמו אופן נטילת תרופות ומינון, ומידע חיוני עליהן.

צילומי אילוסטרציה מתוך האפליקציה (צילום: דוברות רמב''ם)
צילומי אילוסטרציה מתוך האפליקציה (צילום: דוברות רמב''ם)

"היישומון 'תא-דם' הוא למעשה ההתפתחות הטבעית בתחום תקשורת רופא-חולה ומהווה מודל ייחודי מסוגו בישראל" אמרה ד"ר שפרה אש, מנהלת המחלקה להמטו-אונקולוגיה ילדים, שבה יתחיל לפעול לראשונה היישומון. "השימוש בו מאפשר להעביר את הידע למטופל ומשפחתו באופן מיטבי יותר, מסייע בהפגת לחצים שמקורם באי-וודאות, מסייע למטופל לקבל שליטה על התהליך ולרתום אותו לשם קבלת שיתופי פעולה טובים יותר".

"בעתיד האפליקציה עשויה לכלול מעטפת שירותים אישית רחבה יותר החל מחיבור לטפסים, צ'אט עם הרופא המטפל, פורטל למימוש זכויות סוציאליות, חיבוריות משופרת למשחקי רשת למשחק עם מטופלים בגילם המאושפזים במחלקה וחיבור למערכות המחשוב של בית החולים. יכולת הפיתוח של האפליקציה הן רבות וזה עולם תוכן מרהיב כעת מונגש גם למטופלנו, עם יכולת להתאים את האפליקציה בעתיד לחידושים שעוד יבואו".