באחד מסופי השבוע האחרונים נתקל אזרח עירני בדייג שביצע דיג באמצעות רובה בתוך שמורת טבע ימית רגישה בסמוך לחדרה. בעקבות דיווח באפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע - הגיבו מיידית פקחים, הגיעו לשטח וביצעו פעילות אכיפה.

זוהי דוגמה אחת מיני רבות לאפשרויות שמציעה הטכנולוגיה כיום למי שרוצה לשמור על הים. עד היום היה אפשר לדווח על מפגעים כמו עבירות דיג, זיהום, רשתות רפאים ופגיעה בחיות מוגנות בזמן אמת. שדרוג שנכנס לתוקף בימים אלו מוסיף אופציות חדשות - דיווח על נסיעה בחוף, דיווח על דיג בחוף מוכרז, דיווח על שיט מסוכן בקרבת החוף – כל אלה במסגרת דיווח המועבר לגורמי האכיפה והטיפול הממשלתיים בזמן אמת. בנוסף, מעתה אפשר גם לדווח כשאין קליטה סלולרית, והדיווח יישלח אוטומטית ברגע שהרשת תחזור.

אפליקציית SeaWatch פועלת זה כשש שנים, ומאז השקתה הורידו אותה יותר מ־10,000 חובבי ים. בשנת 2021 התקבלו 327 דיווחים בים התיכון ובאילת - עלייה תלולה לעומת 2020 (265 דיווחים) ו־2019 (270 דיווחים). 108 דיווחים התקבלו בשנה שעברה בשל חשד לדיג לא חוקי, ומהם 43 הצביעו על חשד לביצוע עבירה.

כמו כן, 101 דיווחים העידו על חיות ימיות פגועות, בעיקר פגרים של צבי ים, ו־41 דיווחים נרשמו בנושא זיהום ים. הודות לדיווחים, הוסרו בשנה שעברה חמש רשתות רפאים (רשתות דיג נטושות שכבר לא בשימוש ונותרות בים על תקן פסולת, אך ממשיכות לתפקד כמלכודת מוות לבעלי חיים, ואף עלולות להיות מסוכנות לצוללים ורוחצים) ופונו שבעה מפגעי פסולת כבדה.

הדס גן־פרקל, רכזת SeaWatch ב"חצי הכחול" – פרויקט הים של החברה להגנת הטבע, אומרת: "מרגש לראות את מספר המדווחים שלנו עולה. כל דיווח הוא זוג עיניים ערניות, שלוקח חלק פעיל בשמירה על הים בזמן אמת"